Warsztaty kompetencji społecznych. Aktywizowanie społeczności lokalnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Warsztaty kompetencji społecznych. Aktywizowanie społeczności lokalnej
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-WKS.ASL
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką aktywizacji społeczności lokalnych ujmowaną jako zaangażowanie się podmiotów różnych instytucji i organizacji w działania podejmowane z przedstawicielami społeczności lokalnej, a nie tylko na rzecz przedstawicieli społeczności lokalnej oraz tworzenia sieci interakcji pomiędzy różnymi grupami podmiotów życia społecznego działających w środowisku lokalnym
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do identyfikacji specyfiki placówki/środowiska otwartego i podjęcia współpracy z otoczeniem w celu projektowania działań zmierzających do poprawy jakości pracy placówki, czy danego środowiska [PE-WZ-S1-WKS.ASL_K_1]
KN1_K02 [3/5] KN1_K05 [3/5] KN1_K06 [3/5]
student/studentka potrafi zaangażować się w odkrywanie i mobilizowanie wartości, możliwości i umiejętności pojedynczych osób, czy grup - tym określić przybliżony potencjał ucznia - niezbędnych w zakresie zorganizowania się i podjęcia akcji, przedsięwzięć na terenie instytucji, czy w środowisku otwartym; potrafi nawiązać współpracę ze środowiskiem pozaszkolnym; potrafi wspierać ludzi i umożliwić im sprawowanie kontroli i uczestnictwo w procesie podejmowania decyzji; potrafi zaprojektować pracę z konkretną społecznością postrzeganą w kontekście całego środowiska lokalnego, stanowiącego też podmiot oddziaływania [PE-WZ-S1-WKS.ASL_U_1]
K_U06 [2/5] K_U08 [3/5] KN1_U03 [3/5] KN1_U05 [2/5] KN1_U11 [2/5] KN1_U14 [3/5]
student/studentka zna i rozumie założenia i cele aktywizacji społeczności lokalnej oraz rodzaje, charakter działań podejmowanych w ramach aktywizacji społeczności lokalnej; zna i rozumie sposoby, efektywne środki, zasady, dobre rozwiązania w zakresie projektowania i prowadzenia działań w środowisku otwartym [PE-WZ-S1-WKS.ASL_W_1]
K_W03 [3/5] KN1_W04 [2/5] KN1_W07 [3/5] KN1_W15 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-WZ-S1WKS.ASL_fs_1] 30 Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Analiza SWOT [b10] 
Obserwacja [e06] 
Praktyka badawcza [e08] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-WZ-S1-WKS.ASL_K_1 PE-WZ-S1-WKS.ASL_U_1 PE-WZ-S1-WKS.ASL_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)