Rozwój dziecka w rodzinie Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Rozwój dziecka w rodzinie
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-RDR
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Realizacja zagadnień w ramach przedmiotu umożliwia studentowi/studentce podjęcie refleksji nad – związanymi z rodzinnym środowiskiem wychowawczym - korzystnymi i niesprzyjającymi warunkami do osobistego rozwoju i egzystencji dziecka. Studenci/Studentki zapoznając się z teoriami funkcjonowania rodziny (szczególnie z jej ujęciem rozwojowym), analizując funkcje, typy rodzin ze względu na aspekty materialno-rzeczowe i oddziaływania o charakterze wychowawczym oraz rozpatrując cechy i style funkcjonowania społecznego rodziny (sytuacje kryzysowe w rodzinie, sposoby radzenia sobie z problemami, normy i wartości społeczne respektowane w rodzinie, występowanie negatywnych zjawisk: zaniedbywania dzieci, stosowania wobec nich przemocy, zniewalanie dzieci, ograniczanie jego praw, swobód i podmiotowości) będą mogli rozważać, w jakim stopniu może być realizowana przypisana rozwojowi funkcja adaptacji zewnętrznej, czyli umiejętność dostosowania się dziecka do środowiska, z uwzględnieniem zachodzących w nim zmian, co wyraża się we właściwym –odpowiednim do cyklu rozwojowego jednostki – odgrywaniu ról, przezwyciężaniu trudności, realizowaniu zadań. Istotne jest uświadomienie studentom/studentkom, że jako przyszli opiekunowie, wychowawcy i asystenci rodziny, planując i organizując swą pracę, powinni uwzględniać podejścia sprzyjające zaspokajaniu potrzeb dzieci, wdrażaniu członków rodziny do prowadzenia uporządkowanego trybu życia, do tworzenia pozytywnej atmosfery wychowawczej, co z kolei dodatnio oddziałuje na rozwój (fizyczny, poznawczy, społeczno-emocjonalny) wychowanka.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do podejmowania działań na rzecz dzieci i ich naturalnego środowiska wychowawczego oraz wykazuje się zaangażowaniem w poszukiwaniu rozwiązań rodzinnych problemów opiekuńczo-wychowawczych; wyraża postawę szacunku i troski wobec życia i zdrowia człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci [PE-WZ-S1-RDR_K_1]
K_U08 [4/5] KN1_K01 [3/5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do zaangażowania oraz odznacza się kreatywnością podczas opisu indywidualnego przypadku i omawiania tematyki dotyczącej pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w różnym wieku i pracy asystenta rodziny; dokonuje samooceny własnych pomysłów w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej; jest świadomy/ świadoma etycznego wymiaru podejmowanych badań diagnostycznych [PE-WZ-S1-RDR_K_2]
K_K01 [3/5] K_K03 [2/5] KN1_K07 [3/5]
student/studentka potrafi – w grupie - przedstawić analizę i ocenę różnorodnych sytuacji wychowawczych oraz zjawisk mających miejsce w środowisku rodzinnym, biorąc pod uwagę ich znaczenie we wspomaganiu rozwoju dziecka; po przestudiowaniu literatury przedmiotu wypowiada się na temat wątków poddawanych dyskusji; potrafi –samodzielnie lub we współpracy – zgromadzić dane na temat konkretnego dziecka (prawidłowości i zaburzeń w różnych sferach jego rozwoju), przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi badawczych i dokonać analizy jego sytuacji rodzinnej; potrafi wskazać i uzasadnić określone kierunki i sposoby działań na rzecz poprawy sytuacji zdiagnozowanego przypadku i jego rodziny, przy uwzględnieniu form wsparcia instytucjonalnego i opieki specjalistycznej [PE-WZ-S1-RDR_U_1]
KN1_U01 [3/5] KN1_U02 [3/5] KN1_U06 [4/5] KN1_U20 [3/5]
student/studentka ma zaawansowaną wiedzę z zakresu pedagogiki rodziny (znajomość teorii funkcjonowania rodziny, funkcji i typów rodziny) oraz wie, że stabilność środowiska rodzinnego i mocne więzi rodzinne gwarantują równowagę emocjonalną oraz zdrowie psychiczne dziecka, a niewłaściwe podejścia wychowawcze wobec dziecka, negatywne zjawiska i nagłe sytuacje kryzysowe w rodzinie (rozkład rodzinny w wyniku śmierci, choroby, migracji, separacji, czy rozwodu rodziców) mogą stanowić czynnik zakłócający jego prawidłowy rozwój [PE-WZ-S1-RDR_W_1]
KN1_W02 [3/5] KN1_W16 [4/5]
student/studentka ma kompleksową wiedzę na temat prawidłowości i zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i społecznym dziecka; dostrzega konieczność różnicowania działań wychowawczych w rodzinie w zależności od potrzeb jednostki, uwzględniając jej ewentualne deficyty rozwojowe, problemy zdrowotne, emocjonalne; ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą możliwości wdrażania dziecka – w środowisku rodzinnym - do życia społecznego, przy jednoczesnym uwzględnieniu jego predyspozycji osobowościowych i uwarunkować społeczno-kulturalnych; zna miejsce dziecka w rodzinie i jej rolę dla niego; rozumie, na czym polega odpowiedzialność wszystkich członków za atmosferę panującą w rodzinie [PE-WZ-S1-RDR_W_2]
K_W03 [3/5] KN1_W02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-WZ-S1-RDR_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PE-WZ-S1-RDR_W_1 PE-WZ-S1-RDR_W_2
ćwiczenia [PE-WZ-S1-RDR_fs_2] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-WZ-S1-RDR_K_1 PE-WZ-S1-RDR_K_2 PE-WZ-S1-RDR_U_1 PE-WZ-S1-RDR_W_1 PE-WZ-S1-RDR_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)