Praktyka zawodowa po II roku Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa po II roku
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-PZ2
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Praktyki zawodowe po II roku cechuje obowiązkowy dwuobszarowy charakter. Obejmują one pierwszy obszar: praktyki zawodowe - przygotowanie dydaktyczne do nauczana przedmiotu (w wymiarze 60 godzin 2ECTS) oraz drugi obszar: praktyki zawodowe - metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej (w wymiarze 30 godzin 1ECTS). Praktyka zawodowa po II roku ma na celu: – stworzenie studentom warunków do poznania charakteru funkcjonowania oraz instytucji i organizacji świadczących pomoc i wsparcie dla dzieci, młodzieży, a także ich rodzin w sytuacjach niekorzystnych dla rozwoju, – umożliwienie studentom zdobywania praktycznych doświadczeń w obszarze instytucjonalnego organizowania różnych form opiekuńczo-wychowawczych w sytuacjach zagrożeń społecznych, a także profilaktyki, interwencji oraz wybranych form pomocy psychopedagogicznej dla dzieci, młodzieży i ich rodzin, - umożliwienie studentom zdobywania wiedzy, umiejętności i doświadczeń niezbędnych do przygotowania się do pracy w zawodzie nauczyciela prowadzącego zajęcia z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie w szkole podstawowej, – kształtowanie gotowości psychospołecznej i postawy zadaniowej wobec podopiecznych w różnym wieku, na danym etapie edukacji, o różnym statusie społecznym i ekonomicznym, potrzebujących pomocy, – kształtowanie kompetencji zawodowych w działaniu praktycznym. Przedmiot pozwala weryfikować wiedzę teoretyczną w praktyce, inspiruje do poznawania i samooceny siebie jako nauczyciela oraz przygotowuje do przyszłej pracy w wymiarze praktycznym (formułowanie celów i zadań edukacyjnych, opracowywanie scenariuszy zajęć i ich realizowanie z uwzględnieniem zasady indywidualizacji kształcenia, opracowywanie pomocy edukacyjnych, dokonywanie ewaluacji zajęć, wdrażanie do samokontroli i samooceny uczniów) i refleksji w działaniu oraz nad działaniem.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; przejawia wrażliwość na potrzeby innych i widzi konieczność podejmowania działań w środowisku społecznym; jest gotów/gotowa do skutecznego współdziałania z pedagogami, specjalistami, pracownikami opieki społecznej, z nauczycielami i opiekunem praktyk zawodowych w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych (D.2/E.2.K1.) [PE-WZ-S1-PZ2_K_1]
K_K01 [3/5] KN1_K07 [3/5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do projektowania działania na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu dzieci, młodzieży i dorosłych; jest przygotowany/a do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących pracę opiekuńczo-wychowawczą; należycie przygotowuje się do pracy [PE-WZ-S1-PZ2_K_2]
K_K02 [3/5]
student/studentka potrafi zaplanować i przedstawić własne pomysły, kierując się zasadami etycznymi w podejmowanej działalności; potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć (D.2/E.2.U2.) [PE-WZ-S1-PZ2_U_1]
K_U02 [3/5] KN1_U02 [3/5] KN1_U06 [3/5]
student/studentka potrafi wypowiadać się precyzyjnie i spójnie w kontaktach interpersonalnych (z personelem placówki i podopiecznymi); potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (D.2/E.2.U3.) [PE-WZ-S1-PZ2_U_2]
KN1_U01 [3/5] KN1_U05 [3/5] KN1_U06 [3/5]
student/studentka potrafi ocenić przydatność metod, procedur w realizacji zadań oraz wskazać obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu; przyjmuje zadania i przejawia umiejętności organizacyjne; potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej (D.2/E.2.U1.) [PE-WZ-S1-PZ2_U_3]
K_U09 [3/5] KN1_U02 [3/5]
student/studentka ma zaawansowaną wiedzę o formach pracy w placówkach; zna i rozumie rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty (D.2/E.2.W3.); ma uporządkowaną wiedzę nt. instytucji opieki społecznej, placówek profilaktyczno-interwencyjnych wspierających funkcjonowanie rodziny, organizacji pozarządowych i stowarzyszeń na rzecz wykluczenia ludzi, ich celach, podstawach prawnych, zasadach funkcjonowania, ich specyfice, powiązaniach z innymi instytucjami; zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty (D.2/E.2.W1.); sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty (D.2/E.2.W2.) [PE-WZ-S1-PZ2_W_1]
KN1_W04 [3/5] KN1_W08 [3/5] KN1_W09 [3/5] KN1_W11 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
praktyka [PE-WZ-S1-PZ2_fs_1] 90 Projektowanie [e04] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-WZ-S1-PZ2_K_1 PE-WZ-S1-PZ2_K_2 PE-WZ-S1-PZ2_U_1 PE-WZ-S1-PZ2_U_2 PE-WZ-S1-PZ2_U_3 PE-WZ-S1-PZ2_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)