Poradnictwo w pracy opiekuńczo-wychowawczej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Poradnictwo w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-3PPOW
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot ma umożliwić studentom/studentkom poznanie pedagogicznych i psychologicznych założeń poradnictwa dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Koncentruje się na aspektach udzielania doradztwa, poradnictwa, pomocy - stosowanych zasadach, formach, metodach i strategiach oraz na poradnictwie w wybranych instytucjach opiekuńczo-wychowawczych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do uczestniczenia w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi, z którymi pracuje, przestrzega zasady etyki zawodowej charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych, a także wrażliwością i kulturą pedagogiczną. [PE-WZ-S1-3PPOW_K_1]
K_K02 [3/5] KN1_K01 [3/5]
student/studentka potrafi wiedzę o różnych zjawiskach społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) analizować i łączyć z działalnością pedagoga opiekuńczo-wychowawczego i asystenta rodziny; podejmuje skuteczne, oparte na podstawach naukowych i etycznych działania na rzecz jednostek, rodzin, grup i środowisk społecznych, wymagających wsparcia specjalistyczno-pedagogicznego [PE-WZ-S1-3PPOW_U_1]
K_U01 [3/5] KN1_U01 [3/5]
student/studentka potrafi diagnozować potrzeby dziecka i rodziny oraz środowiska społecznego, kulturowego i instytucjonalnego (placówki edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze); potrafi planować i realizować działania opiekuńczo-wychowawcze (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjopedagogicznym); potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [PE-WZ-S1-3PPOW_U_2]
KN1_U02 [4/5] KN1_U03 [3/5]
student/studentka zna terminologię używaną w pedagogice opiekuńczej, wychowawczej, w pedagogice rodziny, w pracy socjalnej i rozumie jej źródła; charakteryzuje się właściwą postawę etyczną, ułatwiającą mu wykonywanie pracy pedagoga opiekuńczo-wychowawczego, asystenta rodziny; ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w społeczeństwie; zna kryteria związane z normą rozwojową dziecka, wyznaczające prawidłowości i potencjalne zaburzenia funkcjonowania dziecka pod względem organicznym i behawioralnym; zna potrzeby i problemy (zdrowotne, emocjonalne, społeczne), które opiekun – wychowawca może napotkać w różnych stadiach rozwoju wychowanka [PE-WZ-S1-3PPOW_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [3/5] KN1_W06 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-WZ-S1-3PPOW_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PE-WZ-S1-3PPOW_K_1 PE-WZ-S1-3PPOW_W_1
ćwiczenia [PE-WZ-S1-3PPOW_fs_2] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-WZ-S1-3PPOW_K_1 PE-WZ-S1-3PPOW_U_1 PE-WZ-S1-3PPOW_U_2 PE-WZ-S1-3PPOW_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)