Pedagogika Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-PED
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot pełni funkcję ogólnego, propedeutycznego fundamentu teoretycznego dla studentów kierunku pedagogika. Zajęcia mają na celu wprowadzenie słuchaczy w kulturę naukową tej dyscypliny, wyjaśnienie im źródeł i miejsca pedagogiki w nauce, jej funkcji, znaczenia, przedmiotowego i metodologicznego powiązania z innymi dyscyplinami w obrębie nauk społecznych i humanistycznych. Skupiają się na wyposażeniu studentów w wiedzę i umiejętności krytycznej analizy paradygmatów pedagogicznych, procesów, sytuacji edukacyjnych, mające umożliwić osobiste i twórcze poszukiwanie własnej pedagogiki /pedagogii/, doprowadzenie do refleksyjnego wzbogacania i tworzenia własnego, indywidualnego stylu pedagogicznego studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B.2.K3.) oraz do odnoszenia nabytej wiedzy i umiejętności do projektowania działań zawodowych [PE-WZ-S1-PED_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5]
student/studentka potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych oraz potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych [PE-WZ-S1-PED_U_1]
K_U01 [3/5] K_U04 [3/5] K_U05 [3/5] KN1_U01 [3/5] KN1_U15 [3/5]
student/studentka potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela (B.2.U3.) oraz określić zakres i znaczenie projektu jego rozwoju zawodowego (B.2.U2.) [PE-WZ-S1-PED_U_2]
K_U07 [3/5] K_U09 [3/5] KN1_U18 [3/5]
student/studentka zna i rozumie przedmiot, funkcje pedagogiki jako dyscypliny naukowej, jej strukturę oraz terminologię pedagogiczną - jej historyczne źródła i przemiany, a także zakresy, paradygmaty pedagogiczne i ich przesłanki oraz dylematy współczesnej pedagogiki; zna i rozumie teorie i koncepcje pedagogiczne oraz konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice (B.2.W3.) [PE-WZ-S1-PED_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [2/5] KN1_W02 [2/5]
student/studentka zna i rozumie strukturę i funkcje systemu edukacji, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty (B.2.W1.); zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela, jego role zawodowe, wzór osobowy, postawę i kunszt nauczycielski, powinności nauczyciela(B.2.W2.); zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy (B.2.W4.) [PE-WZ-S1-PED_W_2]
K_W03 [3/5] KN1_W03 [3/5] KN1_W04 [3/5] KN1_W08 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-WZ-S1-PED_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PE-WZ-S1-PED_W_1 PE-WZ-S1-PED_W_2
ćwiczenia [PE-WZ-S1-PED_fs_2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-WZ-S1-PED_K_1 PE-WZ-S1-PED_U_1 PE-WZ-S1-PED_U_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)