Metody aktywizujące w pracy opiekuńczo-wychowawczej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Metody aktywizujące w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-MAP
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W trakcie zajęć omawianym zagadnieniem będą metody i techniki aktywizujące, czyli sposoby, wskazówki pomagające w opanowaniu wiedzy, rozwijaniu pomysłów, komunikowaniu się, dyskutowaniu, debatowaniu na różne tematy, podejmowaniu indywidualnych i wspólnych działań. Poruszona zostanie przydatność, efektywność ich zastosowania oraz kryteria doboru pod kątem możliwości, potrzeb uczestników różnych sytuacji edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do podejmowania działań opiekuńczo-wychowawczych z uwzględnieniem metod aktywizujących; do kreatywnego organizowania i przygotowywania zajęć opiekuńczo-wychowawczych w porozumieniu z innymi podmiotami w ramach działań zespołowych [PE-WZ-S1-MAP_K_1]
KN1_K03 [3/5] KN1_K06 [3/5] KN1_K07 [3/5]
student/studentka potrafi uzasadnić potrzebę stosowania metod i technik aktywizujących w pracy dydaktyczno-wychowawczej; dobrać metody i techniki aktywizujące do potrzeb uczestników konkretnych zajęć [PE-WZ-S1-MAP_U_1]
K_U02 [2/5] KN1_U02 [3/5]
student/studentka potrafi zainicjować, zaplanować i zorganizować - z zastosowaniem różnych metod aktywizujących - aktywność osób w różnym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości w zróżnicowanych sferach działalności opiekuńczo-wychowawczej; [PE-WZ-S1-MAP_U_2]
K_U06 [3/5] KN1_U03 [3/5]
student/studentka zna i rozumie rolę metod i technik aktywizujących w rozwoju zróżnicowanych kompetencji wychowanków oraz terminologię, klasyfikację tych metod, ich znaczenie, a także zasady pracy metodami aktywizującym [PE-WZ-S1-MAP_W_1]
KN1_W15 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-WZ-S1-MAP_fs_1] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-WZ-S1-MAP_K_1 PE-WZ-S1-MAP_U_1 PE-WZ-S1-MAP_U_2 PE-WZ-S1-MAP_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)