Historia wychowania Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Historia wychowania
Kod modułu: PPW_HW
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot traktuje o kształtowaniu się myśli pedagogicznej i oświaty na przestrzeni wieków, o poglądach na kształcenie i wychowanie dzieci oraz określa ich filozoficzne i historyczne uwarunkowania, konsekwencje oraz odniesienia do współczesności. Celem przedmiotu jest zapoznanie z różnorodnością źródeł wychowania i kształcenia oraz ich krytyczną analizą. Ukazuje także historyczne uwarunkowania tworzenia się i funkcjonowania różnych środowisk wychowawczych, wypracowane na przestrzeni dziejów poglądy i propozycje działań pedagogicznych na rzecz środowisk wychowawczych. Uruchamia strategie porównawcze wobec historycznych i współczesnych nurtów, z uwydatnieniem krytycznej analizy poglądów i działań pedagogicznych, respektując kontekst historyczny (w oparciu o materiał źródłowy).Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studentów, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie wymaganych zagadnień.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student przedstawia kształtowanie się myśli pedagogicznej i oświaty na przestrzeni wieków, poglądy na wychowanie, określa ich filozoficzne i historyczne uwarunkowania oraz konsekwencje i odniesienia do współczesności. (A.1.W1.) [PPW_HW _1]
KN2_W01 [5/5]
Przedstawia historyczne uwarunkowania tworzenia się i funkcjonowania różnych środowisk wychowawczych oraz wypracowane na przestrzeni dziejów poglądy i propozycje działań pedagogicznych na rzecz środowisk wychowawczych.(A.1.W2.) [PPW_HW _2]
KN2_W05 [5/5]
Charakteryzuje w ujęciu porównawczym, historyczne i współczesne nurty, systemy pedagogiczne, ukazuje ich wielowymiarowe uwarunkowania oraz znaczenie.(A.1.W2.) [PPW_HW _3]
KN2_W01 [5/5] KN2_W03 [5/5]
Dokonuje krytycznej analizy poglądów i działań pedagogicznych respektując kontekst historyczny (w oparciu o materiał źródłowy), potrafi sformułować swoje zdanie ukazując własny punkt widzenia z uwzględnieniem historycznych kontekstów (A.1.U1.; A.1.K1.) [PPW_HW _4]
KN2_U18 [5/5]
Wykazuje związek rozwoju myśli pedagogicznej i dziejów oświaty z historycznymi wydarzeniami w zakresie historii kraju i Europy, rozwoju społecznego, rozwoju nauk. (A.1.U2.; A.1.K1.) [PPW_HW _5]
KN2_K07 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PPW_HW_fs_1] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PPW_HW _1 PPW_HW _2 PPW_HW _3 PPW_HW _4 PPW_HW _5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)