Psychologia ogólna Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Psychologia ogólna
Kod modułu: PPW_PS_OG
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zaznajomienie studentów z podstawami psychologii ogólnej. Będzie się to odbywało poprzez przedstawienie głównych działów psychologii, przedstawienie jej głównych paradygmatów badawczych, scharakteryzowanie najważniejszych zagadnień i problemów badawczych podejmowanych w ramach poszczególnych działów psychologii, przestawienie wybranych teorii i eksperymentów itp. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module. Przedstawione efekty kształcenia, dotyczące wiedzy, planuje się osiągnąć za pomocą wykładowej formy kształcenia, której uzupełnieniem i rozszerzeniem będą zajęcia ćwiczeniowe oraz praca własna studenta.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student charakteryzuje psychologiczne koncepcje człowieka (behawiorystyczną, psychodynamiczną, poznawczą oraz humanistyczną) (A.3.W2.) [PPW_PS_OG _1]
KN2_W04 [4/5]
Student, odwołując się do odpowiedniej terminologii zaczerpniętej z zakresu psychologicznych koncepcji człowieka, z psychologii emocji i motywacji, różnic indywidualnych, potrafi zanalizować opisy ludzkich zachowań, umieszczając je w szerszym kontekście i wskazując możliwe sposoby rozwiązania ewentualnych trudności; dokonuje krytycznej refleksji - ocenia realne szanse wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce i dostosowuje ją do indywidualnych potrzeb drugiej osoby. (A.3.W1., A.3.U6.) [PPW_PS_OG _2]
KN2_U02 [3/5] KN2_U03 [3/5]
Student zna i rozumie proces komunikacji interpersonalnej; rozróżnia jego składniki oraz dynamikę; podaje przykłady komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Student korzysta z posiadanej wiedzy z zakresu koncepcji porozumiewania się międzyludzkiego i dokonuje analizy przykładu (np. dialogu) pod kątem jego cech; podaje przykłady zasad i technik aktywnego słuchania (A.3.W4., A.3.U3.) [PPW_PS_OG _3]
KN2_U07 [3/5]
Student dostrzega różnice pomiędzy proponowanymi koncepcjami, wskazuje ich wady i zalety, ocenia ich przydatność w pracy pedagogicznej; posiada odpowiednią aparaturę pojęciową, której używa świadomie i celowo (A.3.W1., A.3.K2.) [PPW_PS_OG_4]
KN2_U08 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_PS_OG_fs_1] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PPW_PS_OG _1 PPW_PS_OG _2 PPW_PS_OG_4
ćwiczenia [PPW_PS_OG_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Plakat/poster [c05] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PPW_PS_OG _2 PPW_PS_OG _3 PPW_PS_OG_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)