Odmiennościowe ekologie Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Odmiennościowe ekologie
Kod modułu: W1-SH-S1-OE
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest poszerzenie zdobytej wiedzy o wytwarzaniu seksualności w relacji z kulturowymi koncepcjami natury. Osoby studiujące zapoznają się z działaniami i stanowiskami spod znaku aktywizmu klimatyczno-ekologicznego, współbieżnymi z aktywizmem społeczności lgbtq. Głównym przedmiotem zainteresowania w ramach kursu jest namysł nad kulturowym wytwarzaniem ram normalizujących pojęcie natury i biologii, a w konsekwencji płci i seksualności. Zorientowana queerowo obserwacja świata przyrody, społecznych zwyczajów zwierząt i roślin, a także różnorodnych sposobów rozmnażania pozwoli osobom studiującym wykroczyć poza prosty dualizm pojmowania płci.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę o powiązaniach teorii queer i studiów nad płciami kulturowymi z naukami biologicznymi, a w szczególności zoologią i botaniką. [01]
W03 [3/5]
rozumie, że dyskryminacja ze względu na płeć i seksualność jest zjawiskiem występującym w środowisku ludzkim i nie znajduje potwierdzenia w świecie przyrody. [02]
W09 [2/5]
wie i potrafi uzasadnić, iż heteronormatywność wzmacnia tradycyjne, antropocentryczne pojęcie natury. [03]
W10 [3/5] U03 [3/5]
dostrzega kulturowe powiązania między dyskryminacją płci i mniejszości a wyzyskiem i eksploatacją środowiska naturalnego, a co za tym idzie potrafi im przeciwdziałać. [04]
U03 [2/5]
dostrzega, że różnorodność zachowań seksualnych i form rozmnażania istot niebędących ludźmi pozwala budować różne formy relacji a także formy oporu przed normatywnym ujmowaniem zjawisk naturalnych. [05]
K01 [2/5]
kształci uważność w obserwowaniu społecznych zachowań zwierząt i roślin. [06]
K03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)