Opieka nad małym dzieckiem Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Opieka nad małym dzieckiem
Kod modułu: ET26
Kod programu: W3-N1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach przedmiotu poruszane są treści związane z opieką nad dzieckiem do 5 r.ż. Omówione zostaną kwestie związane z wychowaniem skoncentrowanym na więzi i potrzeby, rozwojem psychofizycznym i społecznym dziecka, znaczeniem zabawy i roli literatury. Poruszona zostanie także problematyka adaptacji instytucjonalnej oraz pracy z dzieckiem w przestrzeni placówki.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy. [K1]
KN3_K01 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować metodykę zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w pracy z dzieckiem do 5 r.ż., metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami; analizować i stosować metody terapii pedagogicznej; wykorzystywać wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej przeprowadzanej w żłobku, przedszkolu, lub poradni psychologiczno-pedagogicznej; stosować metody terapeutyczne w pracy z dzieckiem (szczególnie ze specyficznymi trudnościami); projektować proces wsparcia dziecka, rodziców lub opiekunów i nauczycieli pracujących z dzieckiem, również z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [U1]
KN3_U01 [2/5] KN3_U04 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie treści związane z rozwojem psychofizycznym i społecznym dziecka; metodykę zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w pracy z dzieckiem do 5 r.ż; metodyczne aspekty współpracy z rodzicami małego dziecka, a także opiekunami, nauczycielami i specjalistami; wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej przeprowadzanej w żłobku, przedszkolu, lub poradni psychologiczno-pedagogicznej; metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem (szczególnie ze specyficznymi trudnościami); zasady udzielania wsparcia dziecku, rodzicom, opiekunom i nauczycielom pracującym z dzieckiem, również z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [W1]
KN3_W05 [3/5] KN3_W12 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [01] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K1 U1 W1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)