Pedagogika zabawy i terapia zabawą Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika zabawy i terapia zabawą
Kod modułu: ET25
Kod programu: W3-N1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów ze specyfiką zabawy jako bardzo ważnej formy działalności człowieka na przestrzeni jego całożyciowego rozwoju. W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z genezą powstania pedagogiki zabawy, możliwościami wykorzystania terapeutycznego zabawy we wsparciu rozwoju i funkcjonowania człowieka na poszczególnych etapach jego życia, a także działalnością Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Zabawy "Klanza". Zabawa jako zjawisko rozpatrywana będzie w kontekście procesów wychowawczych w ujęciu całożyciowym, a więc respektującym prawidłowości rozwoju na różnych jego etapach.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent jest gotów do okazywania empatii, wsparcia i pomocy wszystkim uczestnikom procesu edukacyjnego: uczniowi/wychowankowi/uczestnikowi, a także opiekunom i innym organizatorom procesu edukacyjnego. [K01]
KN3_K02 [3/5] KN3_K03 [3/5] KN3_K07 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi wykorzystać różne typy i formy zabawy w celu wspierania procesu rozwoju i procesu uczenia się dziecka/wychowanka, a także jego rodziców czy nauczycieli. Potrafi też zaprojektować proces wsparcia stosując różne typy i formy zabawy w pracy z człowiekiem na poszczególnych etapach jego rozwoju (dzieciństwo, dorosłość, starość), mając na celu wparcie jego rozwoju i funkcjonowania. [U01]
KN3_U02 [2/5] KN3_U06 [1/5] KN3_U09 [2/5] KN3_U10 [2/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie znaczenie zabawy dla wsparcia rozwoju i społecznego funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych. Zna rodzaje zabaw i potrafi je dobrać do potrzeb rozwojowych wychowanka, a także dobrać odpowiedni rodzaj i typ zabawy w celu udzielenia mu wsparcia terapeutycznego. [W01]
KN3_W02 [2/5] KN3_W08 [1/5] KN3_W14 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [1] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Plakat/poster [c05] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 U01 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)