Wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego
Kod modułu: ET23
Kod programu: W3-N1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest stworzenie warunków do refleksji nad znaczeniem emocji jako kategorii dyskursywnej oraz ukazanie sposobów pedagogicznej pracy z emocjami dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Traktując kompetencję emocjonalną i społeczną za kluczowy obszar wsparcia również pedagogicznego, przedmiot ma charakter praktyczny z elementami interdyscyplinarnej wiedzy o emocjach. Dzięki zajęciom o charakterze warsztatowym student zdobędzie: a) Wiedzę o emocjach i kompetencji emocjonalnej. Wiedzę o znaczeniu emocji dla funkcjonowania człowieka w sytuacjach społecznych i osobistych. b) Wiedzę o sposobach i zasadach wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego osób w różnym wieku. c) Umiejętności rozumienia emocji, reguł emocji i pracy z emocjami, zwłaszcza rozpoznawania, kontrolowania i wyrażania emocji. d) Umiejętności rozpoznawania potrzeb i wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego podopiecznych (terapia skoncentrowana na emocjach, metody poznawcze i ekspresywne). e) Kompetencje społeczno-emocjonalne z zakresu komunikowania emocji oraz w sytuacjach nacechowanych emocjami. f) Kompetencje do pracy nad własnym rozwojem osobistym i zawodowym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do budowania pozytywnych relacji oraz sprzyjającej atmosfery wychowawczej. Wykazuje się empatią, zrozumieniem potrzeb i emocji podopiecznych, współpracowników, rodziców/opiekunów, tak aby nawiązać i utrzymać współpracę oraz zaufanie w relacjach wychowawczych i szerzej interpersonalnych. Jest gotowy do komunikowania się bez przemocy, z szacunkiem wobec emocji uczniów/dzieci oraz pomocy w zrozumieniu sytuacji nacechowanych emocjonalnie. [K01]
KN3_K02 [4/5]
Potrafi rozpoznawać i oceniać warunki kulturowo-społeczne oraz edukacyjne z perspektywy ich znaczenia dla rozwoju emocjonalnego i społecznego podopiecznych. Potrafi rozpoznać charakter związku pomiędzy zachowaniem, także komunikacyjnym wychowawcy/rodzica, rodzajem więzi, atmosferą wychowawczą czy stosowanymi metodami pracy wychowawczej i dydaktycznej a rozwojem emocjonalno-społecznym. Potrafi także ocenić szczególne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów/wychowanków/dzieci w różnym wieku, a także wybierać i stosować adekwatne metody pracy. [U01]
KN3_U02 [4/5]
Zna i rozumie współczesne teorie rozwoju emocjonalno społecznego człowieka oraz warunki sprzyjające rozwojowi w tym obszarze. Zna oraz rozumie środowiskowe, kulturowe i wychowawcze uwarunkowania rozwoju, a także nazywa i charakteryzuje czynniki zakłócające proces rozwoju umiejętności emocjonalno-społecznych. Zna różne metody pracy wychowawczej sprzyjające rozwojowi umiejętności emocjonalnych i społecznych. [W01]
KN3_W02 [5/5]
Zna i rozumie podstawowe pojęcia, teorie i koncepcje psychologiczne oraz wybrane socjologiczne rozwoju emocjonalnego i społecznego na różnych etapach życia, szczególnie w okresie dzieciństwa i młodości. [W02]
KN3_W03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [ET23] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Analiza SWOT [b10] 
Ekspozycja [c01] 
Plakat/poster [c05] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 U01 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)