Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
Kod modułu: ET1
Kod programu: W3-N1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównym problemami teoretycznymi i praktycznymi pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz teoriami i koncepcjami pracy opiekuńczo-wychowawczej. Student w ramach modułu zdobywa wiedzę, umiejętności i kompetencje, które umożliwiają realizację podstawowych zadań zawodowych opiekuna i wychowawcy, w tym udzielanie pomocy osobom w różnym wieku (tj. dzieciom, młodzieży, osobom dorosłym, także starszym) ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Treści przedmiotu obejmują przedmiot, zadania pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej; podstawowe funkcje pedagogiki opiekuńczej i związanych z nią metodyk; podstawową aparaturę pojęciową (opieka, wychowanie, pomoc, potrzeby), zadania i organizację placówek opiekuńczych oraz opiekuńczo-wychowawczych; podstawowe strategie pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz warunki jej skuteczności.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawowe środowiska wychowawcze, placówki opiekuńczo-wychowawcze oraz specyfikę procesów opiekuńczo-wychowawczych w nich zachodzących. [WOP1]
KN3_W01 [5/5]
Zna i rozumie miejsce pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w systemie nauk oraz związki z innymi dyscyplinami. [WOP2]
KN3_W03 [4/5]
Potrafi rozpoznać i stosować orientacje metodologiczne do diagnozy potrzeb opiekuńczych i wychowawczych osób w różnych wieku, opisywać i interpretować wyniki badań oraz proponować rozwiązania interwencyjne. [WOP3]
KN3_U03 [3/5]
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i dyscyplin współpracujących do analizy potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podopiecznych, rozpoznaniu i opisu problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz doboru strategii interwencyjnej. [WU1]
KN3_U01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [OW1] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Praca koncepcyjna [f03] 
egzamin WOP1 WOP2
ćwiczenia [OW2] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie WOP3 WU1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)