Dydaktyka ogólna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Dydaktyka ogólna
Kod modułu: B17
Kod programu: W3-N1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot dydaktyka ogólna koncentruje się na tworzeniu intencjonalnych warunków do uczenia się w sytuacjach, w które zaangażowany jest nauczyciel lub szerzej – ktoś pełniący funkcje edukacyjne. W ramach zajęć omawiane są treści, dotyczące dydaktyki ogólnej jako dyscypliny, programu nauczania, w tym programu ukrytego szkoły, zasad nauczania, celów ogólnych i operacyjnych, metod nauczania, ewaluacji procesu kształcenia, a także motywowania uczniów do nauki i utrzymywania ładu w klasie. W toku zajęć rozwijane są umiejętności studentów, związane z planowaniem, realizowaniem oraz ewaluacją procesu kształcenia, z uwzględnieniem autoedukacji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest gotów do współdziałania z nauczycielami i innymi osobami znaczącymi w celu doskonalenia własnego warsztatu pracy,. [K1]
KN3_K06 [5/5] KN3_K07 [5/5]
Student potrafi zaprojektować podstawowe zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, z uwzględnieniem wszystkich elementów procesu kształcenia, a następnie poprowadzić zajęcia w sytuacji symulowanej, zgodnie z syntaksą danej metody nauczania. [U1]
KN3_U04 [5/5] KN3_U05 [5/5] KN3_U07 [5/5] KN3_U10 [5/5] KN3_U11 [5/5]
Student zna i rozumie: - specyfikę dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogiki, jej miejsce i znaczenie wśród innych nauk społecznych, wielość paradygmatów dydaktyki ogólnej oraz konsekwencje wyboru danego paradygmatu we własnej pracy zawodowej; - podstawowe pojęcia, w tym: edukacja, kształcenie (nauczanie i uczenie się), autoedukacja. [W1]
KN3_W01 [5/5] KN3_W02 [5/5]
Student zna i rozumie proces planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej: cele, formy, środki, metody i zasady nauczania, a także różne wzorce programu nauczania, w tym także zagadnienie ukrytego programu szkoły. [W2]
KN3_W11 [5/5] KN3_W12 [5/5]
Student zna i rozumie: - znaczenie przygotowania ucznia do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestniczenia w rynku pracy, znaczenia uczenia się przez całe życie; - metody i techniki autoedukacji, a także uwarunkowania tego procesu. [W3]
KN3_W02 [5/5] KN3_W14 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [DO_Ćw.] 10 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Symulacja [e07] 
zaliczenie K1 U1 W2 W3
wykład [DO_W] 10 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
egzamin U1 W1 W2 W3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)