Pedagogika rodziny Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika rodziny
Kod modułu: B15
Kod programu: W3-N1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem kształcenia jest poznanie pedagogiki rodziny jako subdyscypliny pedagogicznej i jej miejsca w kręgu nauk o rodzinie.. Treści kształcenia obejmują wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny jako środowiska wychowawczego i jej roli w środowiskowym systemie wychowania. W ramach przedmiotu studenci nabywają umiejętności analizowania zjawisk zachodzących w rodzinie w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną, co równocześnie umożliwia kształtowanie postawy otwartości wobec rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji oraz aktywności w podejmowaniu działań profesjonalnych wobec rodzin.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Rozumie potrzebę stałego dokształcania się w celu optymalizacji i podnoszenia skuteczności działań wychowawczych i profesjonalnych ukierunkowanych na rodzinę. [K1]
KN3_K03 [2/5] KN3_K04 [2/5] KN3_K05 [3/5]
Posiada umiejętność samodzielnego analizowania zadań i trudności dotyczących funkcjonowania rodziny [U1]
KN3_U05 [2/5] KN3_U06 [3/5]
Potrafi diagnozować problemy i analizować zjawiska zachodzące w rodzinie w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną [U2]
KN3_U05 [3/5] KN3_U06 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii rodziny dającą podstawę do zrozumienia aspektów jej funkcjonowania [W1]
KN3_W01 [3/5] KN3_W02 [3/5]
Zna wybrane typologie rodzin, funkcji rodziny oraz postaw rodzicielskich [W2]
KN3_W01 [4/5]
Posiada wiedzę na temat przeobrażeń zachodzących we współczesnych rodzinach w odniesieniu do ról rodzicielskich. [W3]
KN3_W02 [2/5] KN3_W03 [2/5]
Posiada wiedzę na temat rodziny jako środowiska wychowawczego i jej roli w globalnym i środowiskowym systemie wychowania. [W4]
KN3_W01 [2/5]
Rozumie istotę zewnętrznej i wewnętrznej dysfunkcyjności rodziny, ich przyczyny i konsekwencje oraz konieczność poszukiwania rozwiązań służących ulepszaniu funkcjonowania rodzin [W5]
KN3_W03 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [Ć1] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Analiza SWOT [b10] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Prezentacja [c07] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K1 U1 U2 W1 W2 W3 W4 W5
wykład [W 1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Ekspozycja [c01] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie K1 W1 W2 W3 W4 W5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)