Teoria i metodyka pracy socjalnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Teoria i metodyka pracy socjalnej
Kod modułu: ER17
Kod programu: W3-N1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Przekazanie wiedzy na temat metod i technik stosowanych w pracy socjalnej, z uwzględnieniem ich historycznych przemian. Teoretyczne zrozumienie metod pracy socjalnej, ale także rozwijanie praktycznych umiejętności niezbędnych w codziennej pracy z klientami. Szczególny nacisk kładziony jest na nabycie umiejętności rozpoznawania problemów klientów, diagnozowania ich sytuacji, oraz zdolności dostosowania pomocy do indywidualnych potrzeb w tym tych znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent potrafi analizować i stosować teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych. Samodzielnie konstruować i prezentować metody pracy, metody aktywizujące z klientem, potrafi realizować pracę socjalną z jednostką, rodziną, grupą i społecznością lokalną. [E.2R.U1.]
KN3_W14 [3/5] KN3_K07 [3/5]
Absolwent potrafi dokonać diagnozy potrzeb klienta. Rozumie i postępuje zgodnie z zasadami etycznymi, planując oraz realizując działania pomocowe. [E.2R.U2]
KN3_W14 [3/5]
Ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych, psychologicznych i pedagogicznych; zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej. Ma wiedzę z zakresu podstaw interwencji kryzysowej oraz metodyki oddziaływań w pracy socjalnej. Posiada elementarną wiedzę o prawach i obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach rządowych i pozarządowych. [E.2R.W1]
KN3_W02 [2/5] KN3_W14 [3/5]
Zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo Polskie i Europejskie. Zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością; Posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup. [E.2R.W2]
KN3_U16 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [CW] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Projekcja [c02] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie E.2R.U1. E.2R.U2 E.2R.W1 E.2R.W2
wykład [WY] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie E.2R.U1. E.2R.U2 E.2R.W1 E.2R.W2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)