Metody psycho- i socjoterapii Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Metody psycho- i socjoterapii
Kod modułu: ER16
Kod programu: W3-N1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest przekazanie informacji na temat zasad organizacji oddziaływań terapeutycznych oraz możliwości zastosowania wybranych technik terapeutycznych w planowaniu i prowadzeniu zajęć profilaktycznych i interwencyjnych. W ramach kursu studenci poznają przykładowe techniki z zakresu różnych modalności terapeutycznych, nabędą też umiejętność diagnozowania procesów zachodzących w grupie.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student potrafi analizować i stosować wybrane techniki socjoterapii i psychoterapii. [U1]
KN3_U01 [3/5] KN3_U04 [4/5] KN3_U06 [4/5] KN3_U07 [5/5] KN3_U10 [3/5] KN3_U11 [5/5] KN3_U16 [3/5] KN3_K01 [4/5] KN3_K02 [4/5] KN3_K03 [3/5] KN3_K04 [3/5]
Student potrafi analizować i stosować metody pracy wychowawcy realizującego zadania resocjalizacyjne. [U2]
KN3_U01 [4/5] KN3_U04 [4/5] KN3_U06 [4/5] KN3_U07 [5/5] KN3_U09 [3/5] KN3_U10 [3/5] KN3_U11 [5/5] KN3_U16 [3/5] KN3_K01 [4/5] KN3_K03 [3/5] KN3_K04 [4/5]
Student zna i rozumie założenia, metody i formy realizacji socjoterapii i psychoterapii. [W1]
KN3_W05 [3/5] KN3_W08 [4/5] KN3_W12 [4/5] KN3_W14 [3/5] KN3_U01 [5/5] KN3_K03 [5/5] KN3_K04 [5/5]
Student zna i rozumie metody pracy wychowawcy realizującego zadania resocjalizacyjne. [W2]
KN3_W05 [4/5] KN3_W08 [4/5] KN3_W12 [5/5] KN3_W14 [4/5] KN3_K04 [4/5] KN3_K05 [3/5] KN3_K07 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [Ćw1] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie U1 U2
wykład [W1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
egzamin W1 W2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)