Metodyka resocjalizacji Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Metodyka resocjalizacji
Kod modułu: ER14
Kod programu: W3-N1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności związane z metodami wychowania resocjalizującego; modelami resocjalizacji; zasadami; strategiami stosowanymi w resocjalizacji. Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom rozwiązań metodycznych pracy resocjalizacyjnej z osobami niedostosowanymi społecznie; socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki i kulturotechniki; metody twórczej resocjalizacji w instytucjach resocjalizacyjnych. Omówiony będzie proces budowy i realizacji działań wychowawczych od diagnozy poprzez realizację i ewaluację wychowania resocjalizującego. Ćwiczony będzie proces przygotowania programów resocjalizacyjnych (IPETy, IPRy)
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych; teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych; założenia, metody i formy realizacji socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki i kulturotechniki; metody twórczej resocjalizacji w placówkach; młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, okręgowych ośrodkach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych; podstawy metodyczne pracy wychowawcy w aresztach śledczych i zakładach karnych. [ER14-1]
KN3_W08 [1/5] KN3_W12 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych; analizować i stosować teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych; analizować i stosować socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki i kulturotechniki; analizować i stosować metody twórczej resocjalizacji w placówkach; stosować metodykę pracy wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, okręgowych ośrodkach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych; analizować i stosować podstawy metodyczne pracy wychowawcy w aresztach śledczych i zakładach karnych. [ER14-2]
KN3_U01 [1/5] KN3_U05 [1/5] KN3_U11 [1/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. [ER14-3]
KN3_K08 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [ER14-1] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
egzamin ER14-1
ćwiczenia [ER14-2] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Praca z komputerem [d01] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie ER14-2 ER14-3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)