Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej
Kod modułu: ER9
Kod programu: W3-N1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest dostarczenie studentom głębokiego zrozumienia fundamentów i zadań pedagogiki penitencjarnej oraz przygotowanie do efektywnej pracy w środowisku penitencjarnym. Poprzez omówienie kluczowych koncepcji, wyzwań i strategii stosowanych w pracy z osobami osadzonymi, słuchacze zdobędą nie tylko teoretyczne podstawy, ale także umiejętności praktyczne niezbędne do skutecznego wspierania procesu resocjalizacji. Celem zajęć jest przygotowanie przyszłych specjalistów posiadających wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu pedagogiki penitencjarnej, umożliwiającą im skuteczne prowadzenie działań edukacyjnych w zakładach karnych i innych instytucjach resocjalizacyjnych. Poprzez wybrane treści kształcenia słuchacze zdobywają kompleksową wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnej pracy w obszarze pedagogiki penitencjarnej, dążąc do wsparcia procesu resocjalizacji osadzonych i przyczyniając się do ich skutecznej reintegracji społecznej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student potrafi analizować zjawiska zachodzące w obrębie pedagogiki penitencjarnej, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami teoretycznymi do analizy oraz projektowania, realizacji i ewaluacji strategii działań pedagogicznych w jednostkach penitencjarnych oraz przewidywać skutki tych działań. Student potrafi określić dylematy pedagogiki penitencjarnej, przedmiot i podmiot oddziaływań, aksjologiczne, teleologiczne, teoretyczne, metodyczne i normatywne podstawy, teorie kary, teoretyczne podstawy resocjalizacji penitencjarnej w teoriach psychologicznych, podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego oraz prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu odziaływań destygmatyzujących; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej. [E.1R.U1.]
KN3_U01 [4/5] KN3_U06 [4/5] KN3_U11 [4/5]
Student zna i rozumie podstawy pedagogiki penitencjarnej: definicje, etymologię pojęcia, zakres, rys historyczny, współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, dylematy pedagogiki penitencjarnej, przedmiot i podmiot oddziaływań, aksjologiczne, teleologiczne, teoretyczne, metodyczne i normatywne podstawy, teorie kary, niewerbalne metody komunikacji, podkulturę przestępczą, teoretyczne podstawy resocjalizacji penitencjarnej w teoriach psychologicznych, zjawisko tatuażu więziennego, podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego, resocjalizację osadzonych w wieku senioralnym, koncepcje twórczej resocjalizacji jako przykłady odziaływań destygmatyzujących i podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej. [E.1R.W1.]
KN3_W03 [5/5] KN3_W05 [5/5] KN3_W08 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [E.1R.U1.] 20 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie E.1R.U1.
wykład [E.1R.W1.] 10 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin E.1R.W1.
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)