Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
Kod modułu: ER2
Kod programu: W3-N1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Zapoznanie studentów z tematyką udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole (planowanie, organizacja, prowadzenie), dzięki czemu będą gotowi do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych związanych z koniecznością udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. W trakcie realizacji przedmiotu będą omawiane następujące treści: 1. Podstawowe pojęcia związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole. Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży. 2. Rodzaje udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole oraz ocena ich efektywności. 3. Opinia vs orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej a zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Uprawnienia poradni psychologiczno-pedagogicznej w zakresie wydawania opinii i orzeczeń. 4. Zadnia pedagoga szkolnego/psychologa w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. 5. Zadnia dyrektora, wychowawcy, nauczyciela, logopedy, doradcy zawodowego, terapeuty pedagogicznego w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. 6. Prowadzenie działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania pojawieniu się zachowań ryzykownych. 7. Dodatkowe rozwiązania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna podczas zagrożenia epidemicznego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do planowania, organizacji i prowadzenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. [K01]
KN3_K02 [1/5] KN3_K03 [2/5] KN3_K04 [2/5] KN3_K07 [3/5]
Student potrafi projektować działania w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. [U01]
KN3_U04 [2/5] KN3_U05 [2/5] KN3_U06 [2/5]
Student potrafi analizować rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego/specjalnego w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych w szkole. [U02]
KN3_U04 [3/5]
Student zna i rozumie rolę szkoły, w tym rolę i zadania nauczycieli, wychowawców i pedagoga szkolnego/specjalnego w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. [W01]
KN3_W05 [3/5] KN3_W11 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie W01
ćwiczenia [2] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 U01 U02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)