Metodyczne i praktyczne podstawy zastosowania sieci komputerowych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Metodyczne i praktyczne podstawy zastosowania sieci komputerowych
Kod modułu: 12-PE-WM-N1-4SK
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot Metodyczne i praktyczne podstawy zastosowania sieci komputerowych ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi informacjami na temat: sieci komputerowych (w tym sieci Internet), ich historii, zasad identyfikacji urządzeń w sieciach komputerowych oraz zasad bezpiecznego i etycznego korzystania z sieci komputerowych. Ma przedstawić popularne usługi dostępne dziś poprzez sieć Internet oraz przybliżyć zasady bezpieczengo i etycznego korzystania z tych usług, ze szczególnym uwzględnienim ich wykorzystania w procesie nauczania i uczenia się na odległość. Przedmiot ma zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami charakteryzującymi sieci komputerowe jako medium, które będzie wykorzystywane w procesie kształcenia na odległość, w kontekście diagnozowania uwarunkowań samego procesu edukacji na odległość oraz potrzeby testowania przydatności nowych metod i narzędzi kształcenia na odległość. Uzyskana wiedza i umiejetności mają pomóc przyszłym metodykom kształcenia na odległość weryfikować zgodność zastosowanych technologii z wymaganiami danej platformy e-learningowej.
Wymagania wstępne:
Zrealizowane moduły (przedmioty): Systemy operacyjne oraz Technologia informacyjna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K05 [3/5] KN_K01 [3/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) [_K_2]
K_K01 [1/5] K_K08 [3/5] KN_K07 [3/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U04 [3/5] KNO_U03 [3/5]
ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych [_U_2]
K_U07 [4/5] K_U13 [5/5] KNO_U03 [4/5]
potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu [_U_3]
K_U12 [4/5] K_U14 [3/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu [_W_1]
K_W01 [1/5] K_W02 [2/5] KNO_W02 [4/5]
ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej; ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych [_W_2]
K_W15 [2/5] K_W17 [1/5]
ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju oraz uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych; posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela [_W_3]
K_W18 [3/5] K_W19 [1/5] KN_W13 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium w postaci testu [_w_1]
Sprawdzenie, czy student posiada teoretyczną wiedzę dotycząca sieci komputerowych, w omawianym zakresie.
_K_1 _U_1 _U_3 _W_3
ukończenie kursu e-learningowego [_w_2]
Sprawdzenie, czy student posiada teoretyczną wiedzę w zakresie sieci Internet: jej historii i współczesności oraz usług dostępnych w sieci Internet. Sprawdzenie, czy student nabył umiejętność pracy z kursem e-learningowym.
_K_1 _U_1 _U_3 _W_3
projekt grupowy i prezentacja [_w_3]
Tematyka projektów będzie związana z treściami omawianymi w czasie zajęć z przedmiotu. Publiczna prezentacja efektów pracy grupy projektowej powinna być wzbogacona o przygotowane przez grupę materiały multimedialne, np.: komputerowe mapy myśli, dynamiczne osie czasu, prezentacje multimedialne, filmy. Przy tworzeniu materiałów multimedialnych studenci zobowiązani są do przestrzegania zasad etyki i prawa autorskiego. Ocena dla grupy projektowej będzie uwzgleniać zarówno przygotowane materiały, jak i sposób ich prezentacji.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
praca z tekstem (indywidualna i w zespołach), praca z materiałami multimedialnymi (indywidualna i w zespołach), w tym praca przy komputerze;pogadanka problemowa, burza mózgów, dyskusja;omówienie zasad obowiązujących uczestników kursów e-laernigowych oraz przedstawienie warunków uzyskania zaliczenia kursu (min. na poziomie 50%);wskazówki do pracy dla grup projektowych; kontrola postępu prac; prezentacja wybranych programów niezbędnych do przygotowania materiałów multimedialnych
14
lektura uzupełniająca (w wersji drukowanej bądź elektronicznej);lektura uzupełniająca (w wersji drukowanej bądź elektronicznej);opracowanie materiałów multimedialnych niezbędnych do publicznej prezentacji efektów prac grupy projektowej
50 kolokwium w postaci testu [_w_1] ukończenie kursu e-learningowego [_w_2] projekt grupowy i prezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)