Opieka nad małym dzieckiem
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Opieka nad małym dzieckiem |
---|---|
Kod modułu: | ET26 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach przedmiotu poruszane są treści związane z opieką nad dzieckiem do 5 r.ż. Omówione zostaną kwestie związane z wychowaniem skoncentrowanym na więzi i potrzeby, rozwojem psychofizycznym i społecznym dziecka, znaczeniem zabawy i roli literatury. Poruszona zostanie także problematyka adaptacji instytucjonalnej oraz pracy z dzieckiem w przestrzeni placówki. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy. [K1] |
KN3_K01 [2/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować metodykę zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w pracy z dzieckiem do 5 r.ż., metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami; analizować i stosować metody terapii pedagogicznej; wykorzystywać wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej przeprowadzanej w żłobku, przedszkolu, lub poradni psychologiczno-pedagogicznej; stosować metody terapeutyczne w pracy z dzieckiem (szczególnie ze specyficznymi trudnościami); projektować proces wsparcia dziecka, rodziców lub opiekunów i nauczycieli pracujących z dzieckiem, również z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [U1] |
KN3_U01 [2/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie treści związane z rozwojem psychofizycznym i społecznym dziecka; metodykę zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w pracy z dzieckiem do 5 r.ż; metodyczne aspekty współpracy z rodzicami małego dziecka, a także opiekunami, nauczycielami i specjalistami; wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej przeprowadzanej w żłobku, przedszkolu, lub poradni psychologiczno-pedagogicznej; metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem (szczególnie ze specyficznymi trudnościami); zasady udzielania wsparcia dziecku, rodzicom, opiekunom i nauczycielom pracującym z dzieckiem, również z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [W1] |
KN3_W05 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [01] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |