Pedagogika zabawy i terapia zabawą
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Pedagogika zabawy i terapia zabawą |
---|---|
Kod modułu: | ET25 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów ze specyfiką zabawy jako bardzo ważnej formy działalności człowieka na przestrzeni jego całożyciowego rozwoju. W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z genezą powstania pedagogiki zabawy, możliwościami wykorzystania terapeutycznego zabawy we wsparciu rozwoju i funkcjonowania człowieka na poszczególnych etapach jego życia, a także działalnością Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Zabawy "Klanza". Zabawa jako zjawisko rozpatrywana będzie w kontekście procesów wychowawczych w ujęciu całożyciowym, a więc respektującym prawidłowości rozwoju na różnych jego etapach. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Absolwent jest gotów do okazywania empatii, wsparcia i pomocy wszystkim uczestnikom procesu edukacyjnego: uczniowi/wychowankowi/uczestnikowi, a także opiekunom i innym organizatorom procesu edukacyjnego. [K01] |
KN3_K02 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi wykorzystać różne typy i formy zabawy w celu wspierania procesu rozwoju i procesu uczenia się dziecka/wychowanka, a także jego rodziców czy nauczycieli. Potrafi też zaprojektować proces wsparcia stosując różne typy i formy zabawy w pracy z człowiekiem na poszczególnych etapach jego rozwoju (dzieciństwo, dorosłość, starość), mając na celu wparcie jego rozwoju i funkcjonowania. [U01] |
KN3_U02 [2/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie znaczenie zabawy dla wsparcia rozwoju i społecznego funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych. Zna rodzaje zabaw i potrafi je dobrać do potrzeb rozwojowych wychowanka, a także dobrać odpowiedni rodzaj i typ zabawy w celu udzielenia mu wsparcia terapeutycznego. [W01] |
KN3_W02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [1] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Plakat/poster [c05] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |