Teatr w edukacji i terapii pedagogicznej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Teatr w edukacji i terapii pedagogicznej
Kod modułu: ET24
Kod programu: W3-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z funkcjami teatru, jego edukacyjnymi i terapeutycznymi walorami. Uczestnicy poznają szerokie spektrum metod aktywizowania ciała, głosu i emocji poprzez różnorodne formy pracy teatralnej. Tematyka zajęć koncentruje się wokół zrozumienia specyfiki pracy teatralnej oraz procesu przygotowania spektaklu z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi, w tym także z osobami z niepełnosprawnością oraz z różnymi problemami rozwojowymi i społecznymi.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy. [K1]
KN3_K01 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potraf analizować pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka (uczestnika zajęć z wykorzystaniem technik teatralnych) z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Dodatkowo w zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować metodykę zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (w celu zastosowania jej elementów w realizacji zajęć teatralnych), metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami; stosować metody terapeutyczne w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności; projektować proces wsparcia dziecka lub ucznia, rodziców lub opiekunów i nauczycieli pracujących z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się W zakresie umiejętności absolwent potraf także planować i realizować działania profilaktyczne (z wykorzystaniem metod pracy teatralnej) zapobiegające trudnościom w uczeniu się; wykorzystywać warsztat terapeuty pedagogicznego w zakresie pracy z wykorzystaniem technik teatralnych. [U1]
KN3_U07 [2/5] KN3_U08 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie funkcje teatru, jego edukacyjne i terapeutyczne walory; pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka (w trakcie pracy z wykorzystaniem metod teatralnych), również z grupy ryzyka specyficznych trudności; zasady prowadzenia dokumentacji diagnostycznej dziecka w trakcie pracy twórczej z wykorzystaniem technik teatralnych. Dodatkowo w zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodykę zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w zakresie pracy z wykorzystaniem, metod teatralnych; metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami; wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy indywidualnego przypadku; metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem - uczestnikiem działań teatralnych; zasady udzielania wsparcia uczniowi, rodzicom, opiekunom i nauczycielom pracującym z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [W1]
KN3_W08 [3/5] KN3_W09 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [01] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Projekcja [c02] 
Spektakl [c04] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Projektowanie [e04] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K1 U1 W1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)