Teatr w edukacji i terapii pedagogicznej
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Teatr w edukacji i terapii pedagogicznej |
---|---|
Kod modułu: | ET24 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z funkcjami teatru, jego edukacyjnymi i terapeutycznymi walorami. Uczestnicy poznają szerokie spektrum metod aktywizowania ciała, głosu i emocji poprzez różnorodne formy pracy teatralnej. Tematyka zajęć koncentruje się wokół zrozumienia specyfiki pracy teatralnej oraz procesu przygotowania spektaklu z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi, w tym także z osobami z niepełnosprawnością oraz z różnymi problemami rozwojowymi i społecznymi. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy. [K1] |
KN3_K01 [2/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potraf analizować pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka (uczestnika zajęć z wykorzystaniem technik teatralnych) z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Dodatkowo w zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować metodykę zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (w celu zastosowania jej elementów w realizacji zajęć teatralnych), metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami; stosować metody terapeutyczne w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności; projektować proces wsparcia dziecka lub ucznia, rodziców lub opiekunów i nauczycieli pracujących z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
W zakresie umiejętności absolwent potraf także planować i realizować działania profilaktyczne (z wykorzystaniem metod pracy teatralnej) zapobiegające trudnościom w uczeniu się; wykorzystywać warsztat terapeuty pedagogicznego w zakresie pracy z wykorzystaniem technik teatralnych. [U1] |
KN3_U07 [2/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie funkcje teatru, jego edukacyjne i terapeutyczne walory; pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka (w trakcie pracy z wykorzystaniem metod teatralnych), również z grupy ryzyka specyficznych trudności; zasady prowadzenia dokumentacji diagnostycznej dziecka w trakcie pracy twórczej z wykorzystaniem technik teatralnych.
Dodatkowo w zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodykę zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w zakresie pracy z wykorzystaniem, metod teatralnych; metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami; wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy indywidualnego przypadku; metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem - uczestnikiem działań teatralnych; zasady udzielania wsparcia uczniowi, rodzicom, opiekunom i nauczycielom pracującym z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [W1] |
KN3_W08 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [01] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Projekcja [c02] Spektakl [c04] Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Projektowanie [e04] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |