Wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego |
---|---|
Kod modułu: | ET23 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest stworzenie warunków do refleksji nad znaczeniem emocji jako kategorii dyskursywnej oraz ukazanie sposobów pedagogicznej pracy z emocjami dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Traktując kompetencję emocjonalną i społeczną za kluczowy obszar wsparcia również pedagogicznego, przedmiot ma charakter praktyczny z elementami interdyscyplinarnej wiedzy o emocjach. Dzięki zajęciom o charakterze warsztatowym student zdobędzie:
a) Wiedzę o emocjach i kompetencji emocjonalnej. Wiedzę o znaczeniu emocji dla funkcjonowania człowieka w sytuacjach społecznych i osobistych.
b) Wiedzę o sposobach i zasadach wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego osób w różnym wieku.
c) Umiejętności rozumienia emocji, reguł emocji i pracy z emocjami, zwłaszcza rozpoznawania, kontrolowania i wyrażania emocji.
d) Umiejętności rozpoznawania potrzeb i wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego podopiecznych (terapia skoncentrowana na emocjach, metody poznawcze i ekspresywne).
e) Kompetencje społeczno-emocjonalne z zakresu komunikowania emocji oraz w sytuacjach nacechowanych emocjami.
f) Kompetencje do pracy nad własnym rozwojem osobistym i zawodowym.
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do budowania pozytywnych relacji oraz sprzyjającej atmosfery wychowawczej. Wykazuje się empatią, zrozumieniem potrzeb i emocji podopiecznych, współpracowników, rodziców/opiekunów, tak aby nawiązać i utrzymać współpracę oraz zaufanie w relacjach wychowawczych i szerzej interpersonalnych. Jest gotowy do komunikowania się bez przemocy, z szacunkiem wobec emocji uczniów/dzieci oraz pomocy w zrozumieniu sytuacji nacechowanych emocjonalnie. [K01] |
KN3_K02 [4/5] |
Potrafi rozpoznawać i oceniać warunki kulturowo-społeczne oraz edukacyjne z perspektywy ich znaczenia dla rozwoju emocjonalnego i społecznego podopiecznych. Potrafi rozpoznać charakter związku pomiędzy zachowaniem, także komunikacyjnym wychowawcy/rodzica, rodzajem więzi, atmosferą wychowawczą czy stosowanymi metodami pracy wychowawczej i dydaktycznej a rozwojem emocjonalno-społecznym. Potrafi także ocenić szczególne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów/wychowanków/dzieci w różnym wieku, a także wybierać i stosować adekwatne metody pracy. [U01] |
KN3_U02 [4/5] |
Zna i rozumie współczesne teorie rozwoju emocjonalno społecznego człowieka oraz warunki sprzyjające rozwojowi w tym obszarze. Zna oraz rozumie środowiskowe, kulturowe i wychowawcze uwarunkowania rozwoju, a także nazywa i charakteryzuje czynniki zakłócające proces rozwoju umiejętności emocjonalno-społecznych. Zna różne metody pracy wychowawczej sprzyjające rozwojowi umiejętności emocjonalnych i społecznych.
[W01] |
KN3_W02 [5/5] |
Zna i rozumie podstawowe pojęcia, teorie i koncepcje psychologiczne oraz wybrane socjologiczne rozwoju emocjonalnego i społecznego na różnych etapach życia, szczególnie w okresie dzieciństwa i młodości. [W02] |
KN3_W03 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [ET23] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Analiza SWOT [b10] Ekspozycja [c01] Plakat/poster [c05] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |