Metodyka pracy opiekuńczo- wychowawczej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Metodyka pracy opiekuńczo- wychowawczej
Kod modułu: ET17
Kod programu: W3-S1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej jest modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę na temat problemów oraz wynikających z nich potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi podstawami edukacji integracyjnej i włączającej. Studenci w trakcie zajęć nabywają podstawową wiedzę na z zakresu diagnozy specjalnych potrzeb uczniów, projektowania oraz prowadzenia zajęć oraz dokonywania ich ewaluacji. Studenci kształtują postawy oparte na wrażliwości i empatyczności w stosunku do zróżnicowanych potrzeb i oczekiwań uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, wymaganych zagadnień oraz przygotowywaniu zadań projektowych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent potrafi analizować pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [U01]
KN3_U01 [4/5] KN3_U02 [4/5] KN3_U10 [4/5]
Absolwent potrafi analizować i tworzyć dokumentację diagnostyczną dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [U02]
KN3_U10 [5/5] KN3_U11 [5/5]
Absolwent zna i rozumie pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka z grupy specyficznych trudności w uczeniu się ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [W01]
KN3_W05 [5/5] KN3_W09 [4/5]
Absolwent zna i rozumie zasady prowadzenia dokumentacji diagnostycznej dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [W02]
KN3_W09 [3/5] KN3_W12 [3/5]
Absolwent zna i rozumie metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami. [W03]
KN3_W08 [2/5] KN3_W10 [5/5] KN3_W11 [5/5]
Absolwent zna i rozumie wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej przeprowadzanej w przedszkolu i w szkole. [W04]
KN3_W08 [2/5] KN3_W10 [4/5] KN3_W11 [4/5]
Absolwent zna i rozumie zasady udzielania wsparcia uczniowi, rodzicom, opiekunów i nauczycielom pracującym z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. [W05]
KN3_W11 [5/5] KN3_W14 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [01] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie U01 U02 W01 W02 W03 W04 W05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)