Metodyka pracy opiekuńczo- wychowawczej
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Metodyka pracy opiekuńczo- wychowawczej |
---|---|
Kod modułu: | ET17 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej jest modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę na temat problemów oraz wynikających z nich potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi podstawami edukacji integracyjnej i włączającej. Studenci w trakcie zajęć nabywają podstawową wiedzę na z zakresu diagnozy specjalnych potrzeb uczniów, projektowania oraz prowadzenia zajęć oraz dokonywania ich ewaluacji. Studenci kształtują postawy oparte na wrażliwości i empatyczności w stosunku do zróżnicowanych potrzeb i oczekiwań uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, wymaganych zagadnień oraz przygotowywaniu zadań projektowych.
Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Absolwent potrafi analizować pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [U01] |
KN3_U01 [4/5] |
Absolwent potrafi analizować i tworzyć dokumentację diagnostyczną dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [U02] |
KN3_U10 [5/5] |
Absolwent zna i rozumie pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka z grupy specyficznych trudności w uczeniu się ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [W01] |
KN3_W05 [5/5] |
Absolwent zna i rozumie zasady prowadzenia dokumentacji diagnostycznej dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [W02] |
KN3_W09 [3/5] |
Absolwent zna i rozumie metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami. [W03] |
KN3_W08 [2/5] |
Absolwent zna i rozumie wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej przeprowadzanej w przedszkolu i w szkole. [W04] |
KN3_W08 [2/5] |
Absolwent zna i rozumie zasady udzielania wsparcia uczniowi, rodzicom, opiekunów i nauczycielom pracującym z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. [W05] |
KN3_W11 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [01] | 30 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Projektowanie [e04] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
U01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |