Diagnoza pedagogiczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Diagnoza pedagogiczna
Kod modułu: ET10
Kod programu: W3-S1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem jest zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie diagnostyki pedagogicznej. W ramach realizacji modułu studenci otrzymają wiedzę na temat diagnozy pedagogicznej, jej miejsca w procesie wspomagania rozwoju i wychowania dziecka. Omówione zostaną takie zagadnienia jak: definicja diagnozy - zakresy znaczeniowe i ujęcia modelowe; poznawanie uczniów – wg wybranej typologii diagnoz. Zaprezentowane zostaną wybrane koncepcje i środki diagnozy środowisk wychowawczych, oraz techniki diagnostyczne – ich ograniczenia i uwarunkowania etyczne. Przedstawione zostaną także zasady diagnozowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz warunki diagnozowania środowiska rodzinnego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy przypadków. [K01]
KN3_K01 [2/5]
Student potrafi analizować i interpretować prawne aspekty diagnozy, w tym diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. [U01]
KN3_U04 [4/5]
Student potrafi analizować i tworzyć dokumentację diagnostyczną ucznia, w tym ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [U02]
KN3_U04 [4/5]
student zna i rozumie aspekty diagnozy uczniów, w tym uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się [W01]
KN3_W02 [1/5] KN3_W03 [1/5]
Student zna i rozumie zasady prowadzenia dokumentacji diagnostycznej dziecka, w tym dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [W02]
KN3_W05 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Prezentacja [c07] 
egzamin W01 W02
ćwiczenia [2] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 U01 U02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)