Wychowanie i terapia przez sztukę Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Wychowanie i terapia przez sztukę
Kod modułu: ET9
Kod programu: W3-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę wychowania i terapii przez sztukę na różnych etapach kształcenia. Treści obejmują wprowadzenie w problematykę wychowania estetycznego i arteterapii oraz metod terapii przez sztukę i możliwości ich zastosowania w praktyce terapeuty pedagogicznego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. [K1]
KN3_K04 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych w pracy z wykorzystaniem sztuki; analizować podstawy neuropsychologii; określać psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych i logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się. [U1]
KN3_U04 [2/5] KN3_U06 [2/5] KN3_U07 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy pedagogiki korekcyjnej w pracy z wykorzystaniem sztuki; pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej, zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych w pracy z wykorzystaniem sztuki wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu; zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się, obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; miejsce ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji (szczególnie w zakresie pracy z wykorzystaniem sztuki); postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Dodatkowo w zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych w pracy z wykorzystaniem sztuki; podstawy neuropsychologii; psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych. [W1]
KN3_W05 [2/5] KN3_W08 [3/5] KN3_W12 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodykę zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w pracy z wykorzystaniem sztuki; metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami; metody terapii w nauce czytania, pisania; wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej w pracy z wykorzystaniem sztuki przeprowadzanej w przedszkolu, szkole poradni psychologiczno- -pedagogicznej czy innej placówce opiekuńczo-wychowawczej; metody terapeutyczne związane ze sztuką stosowane w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; zasady udzielania wsparcia uczniowi, rodzicom, opiekunom i nauczycielom pracującym z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [W2]
KN3_W11 [4/5] KN3_W12 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie W1 W2
ćwiczenia [02] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K1 U1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)