Wychowanie i terapia przez sztukę
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Wychowanie i terapia przez sztukę |
---|---|
Kod modułu: | ET9 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę wychowania i terapii przez sztukę na różnych etapach kształcenia. Treści obejmują wprowadzenie w problematykę wychowania estetycznego i arteterapii oraz metod terapii przez sztukę i możliwości ich zastosowania w praktyce terapeuty pedagogicznego.
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. [K1] |
KN3_K04 [2/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych w pracy z wykorzystaniem sztuki; analizować podstawy neuropsychologii; określać psychologiczne
uwarunkowania procesów poznawczych i logopedyczne aspekty specyficznych trudności
w uczeniu się. [U1] |
KN3_U04 [2/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy pedagogiki korekcyjnej w pracy z wykorzystaniem sztuki; pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot
oddziaływań pedagogiki korekcyjnej, zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań
terapeutycznych w pracy z wykorzystaniem sztuki wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu; zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się, obraz kliniczny i psychologiczny
ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; miejsce ucznia ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji (szczególnie w zakresie pracy z wykorzystaniem sztuki); postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Dodatkowo w zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań
terapeutycznych w pracy z wykorzystaniem sztuki; podstawy neuropsychologii; psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych. [W1] |
KN3_W05 [2/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodykę zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w pracy z wykorzystaniem sztuki; metodyczne aspekty współpracy
z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami; metody terapii w nauce czytania,
pisania; wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej w pracy z wykorzystaniem sztuki przeprowadzanej w przedszkolu, szkole poradni psychologiczno-
-pedagogicznej czy innej placówce opiekuńczo-wychowawczej; metody terapeutyczne związane ze sztuką stosowane w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; zasady udzielania wsparcia uczniowi, rodzicom, opiekunom i nauczycielom pracującym z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i uczniem
ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. [W2] |
KN3_W11 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
W1 |
ćwiczenia [02] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |