Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza |
---|---|
Kod modułu: | ET1 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównym problemami teoretycznymi i praktycznymi pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz teoriami i koncepcjami pracy opiekuńczo-wychowawczej. Student w ramach modułu zdobywa wiedzę, umiejętności i kompetencje, które umożliwiają realizację podstawowych zadań zawodowych opiekuna i wychowawcy, w tym udzielanie pomocy osobom w różnym wieku (tj. dzieciom, młodzieży, osobom dorosłym, także starszym) ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Treści przedmiotu obejmują przedmiot, zadania pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej; podstawowe funkcje pedagogiki opiekuńczej i związanych z nią metodyk; podstawową aparaturę pojęciową (opieka, wychowanie, pomoc, potrzeby), zadania i organizację placówek opiekuńczych oraz opiekuńczo-wychowawczych; podstawowe strategie pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz warunki jej skuteczności. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna podstawowe środowiska wychowawcze, placówki opiekuńczo-wychowawcze oraz specyfikę procesów opiekuńczo-wychowawczych w nich zachodzących. [WOP1] |
KN3_W01 [5/5] |
Zna i rozumie miejsce pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w systemie nauk oraz związki z innymi dyscyplinami. [WOP2] |
KN3_W03 [4/5] |
Potrafi rozpoznać i stosować orientacje metodologiczne do diagnozy potrzeb opiekuńczych i wychowawczych osób w różnych wieku, opisywać i interpretować wyniki badań oraz proponować rozwiązania interwencyjne. [WOP3] |
KN3_U03 [3/5] |
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i dyscyplin współpracujących do analizy potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podopiecznych, rozpoznaniu i opisu problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz doboru strategii interwencyjnej. [WU1] |
KN3_U01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [OW1] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Analiza SWOT [b10] Prezentacja [c07] Praca koncepcyjna [f03] |
egzamin |
WOP1 |
ćwiczenia [OW2] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Analiza SWOT [b10] Prezentacja [c07] Projektowanie [e04] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
WOP3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |