Profilaktyka społeczna
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Profilaktyka społeczna |
---|---|
Kod modułu: | ER12 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem zajęć będzie zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z profilaktyką społeczną, w szczególności z poniższymi tematami:
1. Wprowadzenie w problematykę profilaktyki społecznej
2. Typy i poziomy profilaktyki
3. Nauczyciel profilaktyk i jego warsztat metodyczny
4. Rodzaje programów profilaktycznych a ich skuteczność
5. Etapy konstruowania programu profilaktycznego
6. Profilaktyczne strategie zapobiegania wybranym zachowaniom problemowym
• profilaktyka uzależnień
• profilaktyka agresji
• profilaktyka ryzkowych zachowań seksualnych
• zapobieganie zaburzeniom zdrowia psychicznego
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do tworzenia profilaktycznych programów zapobiegających wybranym zachowaniom problemowym. [K01] |
KN3_K03 [2/5] |
Student potrafi stosować profilaktykę i zapobiegać dewiacjom społecznym. [U01] |
KN3_U01 [2/5] |
Student zna i rozumie rolę i zadania nauczycieli, wychowawców i pedagoga szkolnego w zakresie podejmowania działań profilaktycznych w szkole. [W01] |
KN3_W03 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
W01 |
ćwiczenia [2] | 30 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Analiza SWOT [b10] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |