Programy readaptacji społecznej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Programy readaptacji społecznej
Kod modułu: ER10
Kod programu: W3-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności i kompetencji niezbędnych do skutecznego reintegrowania jednostek społecznie marginalizowanych lub sprawiających trudności adaptacyjne. Poprzez zajęcia studenci zdobędą głębszą wiedzę na temat różnorodnych strategii readaptacyjnych, technik interwencji społecznej oraz psychospołecznych aspektów procesu społecznej resocjalizacji. Celem zajęć jest przygotowanie uczestników do skutecznego planowania, implementacji i oceny programów readaptacyjnych, z naciskiem na rozwijanie umiejętności komunikacji, empatii oraz zrozumienia indywidualnych potrzeb osób objętych procesem readaptacji społecznej. Ponadto student zapoznaje się z różntmi kontekstami oddziaływań postpenitencjarnych, organizacyjno-prawnymi aspektami pomocy postpenitencjarnej, zasadami i metodami projektowania i realizacji programów readaptacji społecznej osadzonych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student potrafi analizować pedagogikę resocjalizacyjną; charakteryzować pojęcia resocjalizacji-readaptacji-reintegracji, stosować definicje, pojęcia i zakresy; analizować i wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne; projektować działania od izolacji do środowiska otwartego; prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu odziaływań destygmatyzujących; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej; student jest gotów do współpracy w zespole przygotowującym programy readaptacji społecznej. [E.1R.U1.]
KN3_K01 [4/5] KN3_K02 [4/5] KN3_K03 [4/5] KN3_K07 [4/5]
Student potrafi analizować edukację w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej; analizować rolę i zadania pedagoga resocjalizacyjnego, intepretować problemy wychowawcze we współczesnych ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym, analizować i wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne; projektować działania readaptacyjne w instytucjach zamkniętych. [E.1R.U4.]
KN3_U04 [4/5] KN3_U05 [4/5] KN3_U06 [4/5] KN3_U07 [4/5] KN3_U08 [4/5] KN3_U09 [4/5]
Student zna i rozumie edukację w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej, rolę i zadania pedagoga resocjalizacyjnego, funkcje wychowawcze szkoły, problemy wychowawcze we współczesnej szkole i środowisku szkolnym, specyfikę procesu nauczania i pracy w instytucjach i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym. Student zna specyfikę pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w środowisku izolacyjnym, modelowe przykłady działań readaptacyjnych i integracyjnych wobec niedostosowanych społecznie. [E.1R.W4.]
KN3_W02 [3/5] KN3_W05 [3/5] KN3_W09 [3/5] KN3_W14 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [E.1R.U1/E.1R.U4] 15 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie E.1R.U1. E.1R.U4.
wykład [E.1R.W4.] 15 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie E.1R.W4.
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)