Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej |
---|---|
Kod modułu: | ER9 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem zajęć jest dostarczenie studentom głębokiego zrozumienia fundamentów i zadań pedagogiki penitencjarnej oraz przygotowanie do efektywnej pracy w środowisku penitencjarnym. Poprzez omówienie kluczowych koncepcji, wyzwań i strategii stosowanych w pracy z osobami osadzonymi, słuchacze zdobędą nie tylko teoretyczne podstawy, ale także umiejętności praktyczne niezbędne do skutecznego wspierania procesu resocjalizacji. Celem zajęć jest przygotowanie przyszłych specjalistów posiadających wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu pedagogiki penitencjarnej, umożliwiającą im skuteczne prowadzenie działań edukacyjnych w zakładach karnych i innych instytucjach resocjalizacyjnych. Poprzez wybrane treści kształcenia słuchacze zdobywają kompleksową wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnej pracy w obszarze pedagogiki penitencjarnej, dążąc do wsparcia procesu resocjalizacji osadzonych i przyczyniając się do ich skutecznej reintegracji społecznej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student potrafi analizować zjawiska zachodzące w obrębie pedagogiki penitencjarnej,
potrafi posługiwać się podstawowymi terminami teoretycznymi do analizy oraz projektowania, realizacji i ewaluacji strategii działań pedagogicznych w jednostkach penitencjarnych oraz przewidywać skutki tych działań. Student potrafi określić dylematy pedagogiki penitencjarnej, przedmiot i podmiot oddziaływań, aksjologiczne, teleologiczne, teoretyczne, metodyczne i normatywne podstawy, teorie kary, teoretyczne podstawy resocjalizacji penitencjarnej w teoriach psychologicznych, podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego oraz prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu odziaływań destygmatyzujących; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej. [E.1R.U1.] |
KN3_U01 [4/5] |
Student zna i rozumie podstawy pedagogiki penitencjarnej: definicje, etymologię pojęcia, zakres, rys historyczny, współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, dylematy pedagogiki penitencjarnej, przedmiot i podmiot oddziaływań, aksjologiczne, teleologiczne, teoretyczne, metodyczne i normatywne podstawy, teorie kary, niewerbalne metody komunikacji, podkulturę przestępczą, teoretyczne podstawy resocjalizacji penitencjarnej w teoriach psychologicznych, zjawisko tatuażu więziennego, podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego, resocjalizację osadzonych w wieku senioralnym, koncepcje twórczej resocjalizacji jako przykłady odziaływań destygmatyzujących i podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej. [E.1R.W1.] |
KN3_W03 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [E.1R.U1.] | 30 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Projektowanie [e04] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
E.1R.U1. |
wykład [E.1R.W1.] | 15 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
E.1R.W1. |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |