Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole |
---|---|
Kod modułu: | ER2 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zapoznanie studentów z tematyką udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole (planowanie, organizacja, prowadzenie), dzięki czemu będą gotowi do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych związanych z koniecznością udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. W trakcie realizacji przedmiotu będą omawiane następujące treści:
1. Podstawowe pojęcia związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole. Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży.
2. Rodzaje udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole oraz ocena ich efektywności.
3. Opinia vs orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej a zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Uprawnienia poradni psychologiczno-pedagogicznej w zakresie wydawania opinii i orzeczeń.
4. Zadnia pedagoga szkolnego/psychologa w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
5. Zadnia dyrektora, wychowawcy, nauczyciela, logopedy, doradcy zawodowego, terapeuty pedagogicznego w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
6. Prowadzenie działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania pojawieniu się zachowań ryzykownych.
7. Dodatkowe rozwiązania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna podczas zagrożenia epidemicznego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do planowania, organizacji i prowadzenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. [K01] |
KN3_K02 [1/5] |
Student potrafi projektować działania w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. [U01] |
KN3_U04 [2/5] |
Student potrafi analizować rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego/specjalnego w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych w szkole. [U02] |
KN3_U04 [3/5] |
Student zna i rozumie rolę szkoły, w tym rolę i zadania nauczycieli, wychowawców i pedagoga szkolnego/specjalnego w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. [W01] |
KN3_W05 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
W01 |
ćwiczenia [2] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |