Praktyki zawodowe 2
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Praktyki zawodowe 2 |
---|---|
Kod modułu: | F43 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zamierzone efekty planuje się osiągnąć dzięki indywidualnemu uczestnictwu studentów w codziennej działalności placówek oświatowych (student dokonuje wyboru pomiędzy: szkoła, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, młodzieżowy ośrodek socjoterapii, bursy, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, pałac młodzieży, młodzieżowy dom kultury, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, świetlica szkolna). 60 godzin zajęć praktycznych będzie służyło nabywaniu umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć, pogłębieniu znajomości specyfiki pracy wychowawczo-terapeutycznej w placówkach oświatowych. Praktyka zawodowa pomoże również w skonfrontowaniu i uogólnieniu wiedzy teoretycznej oraz dotychczasowych doświadczeń, a także w sprawdzeniu swoich umiejętności wychowawczych, opiekuńczych i organizacyjnych zdobytych w toku studiów. Zakładana forma zajęć stwarza optymalne warunki do zapoznania się studentów ze specyfiką pracy placówki: wyposażeniem, współpracą placówki oświatowej z otoczeniem społecznym. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotowy do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. [K01] |
KN3_K03 [5/5] |
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli lub specjalistów; [U01] |
KN3_U09 [3/5] |
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli lub terapeutów, ich interakcji z uczniami lub wychowankami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze; [U02] |
KN3_U02 [3/5] |
wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo- wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich; [U03] |
KN3_U09 [3/5] |
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych; [U04] |
KN3_W10 [3/5] |
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk; [U05] |
KN3_U10 [5/5] |
Student zna i rozumie zadania charakterystyczne dla szkoły, placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają
[W01] |
KN3_W01 [3/5] |
Student zna organizację, statut i plan pracy szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny lub organizację innej placówki systemu oświaty [W02] |
KN3_W09 [3/5] |
Zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom, wychowankom w szkole, placówce systemu oświaty i poza nimi; [W03] |
KN3_W08 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
praktyka [01] | 60 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Ekspozycja [c01] Pokaz/demonstracja [c06] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Projektowanie [e04] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |