Pedagogika społeczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika społeczna
Kod modułu: B21
Kod programu: W3-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Zakładane efekty przedmiotu planuje się osiągnąć za pomocą wykładowej i ćwiczeniowej formy kształcenia. Treści kształcenia pozwalają na wprowadzenie studenta w podstawowe zadnienia pedagogiki społecznej ukazanie podstaw teoretycznych tej dyscypliny, kierunków i nurtów naukowych, przedstawienie wybranych problemów społecznych. Wdrażają studenta do działalności w różnych środowiskach społecznych, wychowawczych na rzecz osób wykluczonych, zagrożonych wykluczeniem oraz przygotowują do udzielania im fachowej pomocy pedagogicznej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy; [B2.K1. ]
KN3_K01 [4/5] KN3_K02 [4/5] KN3_K03 [4/5] KN3_K04 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi: samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej; [B2.K3.]
KN3_K01 [5/5] KN3_K08 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi: rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty; [B2.U1.]
KN3_U01 [4/5] KN3_U02 [5/5] KN3_U05 [2/5] KN3_U06 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi: nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym. [B2.U7.]
KN3_U01 [5/5] KN3_U02 [5/5] KN3_U06 [3/5] KN3_U11 [2/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: rolę kontaktów społecznych ucznia, w tym w grupie rówieśniczej, koleżeństwa, przyjaźni i konfliktów wśród uczniów; rolę osób znaczących i autorytetów; zagadnienia zmiany autorytetów, kryzysu autorytetu nauczyciela, rodzica i opiekuna, buntu okresu dorastania i jego funkcji; zagrożenia w wychowaniu młodzieży; podkultury młodzieżowe; [B2.W11.]
KN3_W05 [3/5] KN3_W08 [3/5] KN3_W09 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [B] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
egzamin B2.K3. B2.U1. B2.W11.
ćwiczenia [B16.] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie B2.K1. B2.K3. B2.U1. B2.U7. B2.W11.
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)