Pedagogika twórczości
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Pedagogika twórczości |
---|---|
Kod modułu: | B20 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest osiągnięcie efektów uczenia się z zakresu pedagogiki twórczości. Student nabywa wiedzę na temat procesu twórczości, potencjału twórczego, kreatywności. Studenci zapoznają się też z uwarunkowaniami i barierami rozwoju twórczego w ciągu ontogenezy oraz nabywają umiejętności projektowania zajęć twórczych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B2.K3.);
[PT_K01] |
KN3_K08 [4/5] |
W zakresie umiejętności Student potrafi zaprojektować zajęcia stymulujące potencjał twórczy uczniów i wychowanków; (B2.U3) [PT_U01] |
KN3_U11 [3/5] |
Student potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia ucznia, a także inhibitory aktywności i potencjalności twórczej. [PT_U02] |
KN3_U06 [4/5] |
Student potrafi identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań; (B1.U7) [PT_U03] |
KN3_U06 [4/5] |
W zakresie wiedzy Student zna i rozumie funkcje wychowania do twórczości, uwarunkowania i dynamizmy rozwoju w kierunku potencjalności twórczej; zagadnienia przymusu i swobody w wychowaniu do twórczości, wychowania adaptacyjnego i emancypacyjnego, podmiotowości w wychowaniu; a także przejawy kryzysu współczesnego wychowania i jego implikacje podmiotowe. Zna podstawowe teorie procesu twórczego i rozumie ich istotę w kontekście wspierania potencjału jednostki i rozumie uwarunkowania ograniczające rozwój twórczy. [PT_W01] |
KN3_W02 [3/5] |
W zakresie wiedzy Student zna i rozumie zagadnienia związane ze szkołą jako instytucją wychowawczą, zorientowaną na różnorodne cele, w tym związane z wspieraniem potencjalności twórczej, poprzez tworzenie odpowiedniego klimatu czy dobór zróżnicowanych metod wspierania aktywności heurystycznej. [PT_W02] |
KN3_W01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [B20] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PT_W01 |
ćwiczenia [B21] | 15 |
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Projektowanie [e04] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PT_K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |