Komunikacja interpersonalna
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Komunikacja interpersonalna |
---|---|
Kod modułu: | B19 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | W trakcie zajęć z komunikacji interpersonalnej realizowane będą zagadnienia z zakresu efektywnej komunikacji werbalnej i niewerbalnej.W trakcie zajęć studenci będą mogli poznać zagadnienia teoretyczne z zakresu teorii komunikacji oraz zdobyć praktyczne umiejętności dotyczące asertywności, rozwiązywania konfliktów i negocjacji. Ponadto studenci mają możliwość poznania wzorców komunikacyjnych zróżnicowanych kulturowo oraz kontekstowo. Omówione zostaną ponadto zasady poprawnej komunikacji z dzieckiem, rodzicem i nauczycielem. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych,
agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, stresu i radzenia sobie z nim,
porozumiewania się ludzi w instytucjach; reguły współdziałania; procesy komunikowania
się; style komunikowania się uczniów i nauczyciela; zasady porozumiewania się
emocjonalnego w klasie i w sytuacjach konfliktowych; bariery w komunikowaniu się, w
szczególności w klasie; różne formy komunikowania się − autoprezentację, aktywne
słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną; wpływ mediów na zmiany
współczesnej komunikacji oraz na proces wychowawczy [B19] |
KN3_W14 [1/5] |
Student potrafi skutecznie i świadomie komunikować się; [B20] |
KN3_U09 [1/5] |
Student potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej; [B21] |
KN3_U15 [1/5] |
Student potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się, komunikowania się oraz
w funkcjonowaniu społecznym, w tym uwarunkowane czynnikami środowiskowymi; [B22] |
KN3_U09 [1/5] |
Student potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; [B23] |
KN3_U17 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [*23] | 15 |
Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
B19 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |