Zagadnienia kultury współczesnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Zagadnienia kultury współczesnej
Kod modułu: B18
Kod programu: W3-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zaznajomienie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami dotyczącymi szeroko pojętej kultury oraz wskazanie autokreacyjnych walorów refleksyjnego w niej uczestnictwa (wg koncepcji zaspokajania potrzeb w kontakcie ze sztuką) z przyjęciem szerokiej perspektywy humanistycznej, w tym za kluczową uznano optykę pedagogiczną. Ważne stało się też wskazanie doświadczenia zapośredniczonego w kontakcie z dziełem sztuki/kultury jako sposobu poznawania zjawisk społecznych oraz budowania własnego świata wartości. Treści kształcenia zostały ujęte tak, by ogniskowały się wokół pól problemowych wprowadzających różne media kulturowe. Wśród nich pojawią się następujące treści: pojmowanie kultury, jej intersubiektywny potencjał; pedagogika filmu/film w pedagogice; ucieleśnienie w sztuce wizualnej; zjawiska w teatrze współczesnym/teatr postdramatyczny; uczestniczenie w kulturze muzycznej. Treści sformułowane w ten sposób i egzemplifikowane dziełami sztuki/kultury staną się podstawą podjętych ze studentami analiz w nurcie paradygmatu interpretatywnego, z uwypukleniem odkrywania sensu dla siebie (Ricoeur) oraz inteligentnego pasożytowania (Witkowski).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest gotów samodzielnie poszukiwać przekazów kulturowych stających się intencjonalnie budowanym polem jego autorefleksji i namysłu pedagogicznego w zakresie realizacji zadań wychowawczych [B.2.K3.] [K01]
KN3_K04 [1/5]
Student potrafi wyłonić z wybranego przekazu kulturowego treści pozwalające na identyfikowanie stylów wychowania w działaniach opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych, a także poddaje je analizie i interpretacji z perspektywy praktyki edukacyjnej [B.2.U2.] [U01]
KN3_U01 [1/5] KN3_U10 [2/5]
Student zna i rozumie sens zapośredniczonych doświadczeń kulturowych jako pola poznawania i interpretowania uwarunkowań edukacyjnych, w tym deskrypcji nawiązywanych relacji charakterystycznych dla głównych środowisk wychowawczych [B.2.W3.] [W01]
KN3_W01 [1/5]
Student zna najnowsze trendy w kulturze współczesnej i rozumie sens świadomego w niej uczestnictwa dla dostrzegania roli kontaktów społecznych, więzi subkulturowych oraz zagrożeń w wychowaniu młodzieży [B.2.W11.] [W02]
KN3_W14 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [ZKW_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
zaliczenie W01 W02
ćwiczenia [ZKW_2] 15 Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
zaliczenie K01 U01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)