Dydaktyka ogólna
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Dydaktyka ogólna |
---|---|
Kod modułu: | B17 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot dydaktyka ogólna koncentruje się na tworzeniu intencjonalnych warunków do uczenia się w sytuacjach, w które zaangażowany jest nauczyciel lub szerzej – ktoś pełniący funkcje edukacyjne. W ramach zajęć omawiane są treści, dotyczące dydaktyki ogólnej jako dyscypliny, programu nauczania, w tym programu ukrytego szkoły, zasad nauczania, celów ogólnych i operacyjnych, metod nauczania, ewaluacji procesu kształcenia, a także motywowania uczniów do nauki i utrzymywania ładu w klasie. W toku zajęć rozwijane są umiejętności studentów, związane z planowaniem, realizowaniem oraz ewaluacją procesu kształcenia, z uwzględnieniem autoedukacji. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student jest gotów do współdziałania z nauczycielami i innymi osobami znaczącymi w celu doskonalenia własnego warsztatu pracy,. [K1] |
KN3_K06 [5/5] |
Student potrafi zaprojektować podstawowe zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, z uwzględnieniem wszystkich elementów procesu kształcenia, a następnie poprowadzić zajęcia w sytuacji symulowanej, zgodnie z syntaksą danej metody nauczania. [U1] |
KN3_U04 [5/5] |
Student zna i rozumie:
- specyfikę dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogiki, jej miejsce i znaczenie wśród innych nauk społecznych, wielość paradygmatów dydaktyki ogólnej oraz konsekwencje wyboru danego paradygmatu we własnej pracy zawodowej;
- podstawowe pojęcia, w tym: edukacja, kształcenie (nauczanie i uczenie się), autoedukacja. [W1] |
KN3_W01 [5/5] |
Student zna i rozumie proces planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej: cele, formy, środki, metody i zasady nauczania, a także różne wzorce programu nauczania, w tym także zagadnienie ukrytego programu szkoły. [W2] |
KN3_W11 [5/5] |
Student zna i rozumie:
- znaczenie przygotowania ucznia do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestniczenia w rynku pracy, znaczenia uczenia się przez całe życie;
- metody i techniki autoedukacji, a także uwarunkowania tego procesu. [W3] |
KN3_W02 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [DO_Ćw.] | 15 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Symulacja [e07] |
zaliczenie |
K1 |
wykład [DO_W] | 15 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład konwersatoryjny [b02] |
egzamin |
U1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |