Historia wychowania Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Historia wychowania
Kod modułu: B16
Kod programu: W3-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot traktuje o kształtowaniu się myśli pedagogicznej i oświaty na przestrzeni wieków, o poglądach na wychowanie oraz określa ich filozoficzne i historyczne uwarunkowania, konsekwencje i odniesienia do współczesności. Ukazuje także historyczne uwarunkowania tworzenia się i funkcjonowania różnych środowisk wychowawczych oraz wypracowane na przestrzeni dziejów poglądy i propozycje działań pedagogicznych na rzecz środowisk wychowawczych. Uruchamia strategie porównawcze wobec historycznych i współczesnych nurtów, z uwydatnieniem krytycznej analizy poglądów i działań pedagogicznych, respektując kontekst historyczny (w oparciu o materiał źródłowy).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent/ka dysponuje gotowością do samodzielnego pogłębiania historycznej wiedzy pedagogicznej. [B.2.K3.]
KN3_K08 [5/5]
Absolwent/ka potrafi rozpoznawać i identyfikować historyczne style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych. [B.2.U2.]
KN3_U16 [3/5]
Absolwent/ka zna i rozumie historyczne przemiany podstawowych teorii pedagogicznych, w tym nurtów i kierunków, oraz kształtowanie się na przestrzeni dziejów kontekstów normatywnych, personalistycznych i społecznych, autorytarnych i nieautorytarnych, emancypacyjnych i krytyczności w pedagogice. [B.2.W2.]
KN3_W01 [3/5] KN3_W02 [3/5] KN3_W03 [3/5]
Absolwent/ka zna i rozumie historyczne uwarunkowania edukacji, miejsc powstawania relacji edukacyjnych, kultury, ideologii, zagadnień ekonomii w kontekście edukacji, i ich powiązanie ze zmianami i wyzwaniami edukacyjnymi XXI wieku. [B.2.W3.]
KN3_W01 [3/5] KN3_W02 [3/5] KN3_W03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [O_H_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Prezentacja [c07] 
egzamin B.2.K3. B.2.U2. B.2.W2. B.2.W3.
ćwiczenia [O_H_fs_2] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie B.2.K3. B.2.U2. B.2.W2. B.2.W3.
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)