Historia wychowania
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Historia wychowania |
---|---|
Kod modułu: | B16 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot traktuje o kształtowaniu się myśli pedagogicznej i oświaty na przestrzeni wieków, o poglądach na wychowanie oraz określa ich filozoficzne i historyczne uwarunkowania, konsekwencje i odniesienia do współczesności. Ukazuje także historyczne uwarunkowania tworzenia się i funkcjonowania różnych środowisk wychowawczych oraz wypracowane na przestrzeni dziejów poglądy i propozycje działań pedagogicznych na rzecz środowisk wychowawczych. Uruchamia strategie porównawcze wobec historycznych i współczesnych nurtów, z uwydatnieniem krytycznej analizy poglądów i działań pedagogicznych, respektując kontekst historyczny (w oparciu o materiał źródłowy). |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Absolwent/ka dysponuje gotowością do samodzielnego pogłębiania historycznej wiedzy pedagogicznej. [B.2.K3.] |
KN3_K08 [5/5] |
Absolwent/ka potrafi rozpoznawać i identyfikować historyczne style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych.
[B.2.U2.] |
KN3_U16 [3/5] |
Absolwent/ka zna i rozumie historyczne przemiany podstawowych teorii pedagogicznych, w tym nurtów i kierunków, oraz kształtowanie się na przestrzeni dziejów kontekstów normatywnych, personalistycznych i społecznych, autorytarnych i nieautorytarnych, emancypacyjnych i krytyczności w pedagogice. [B.2.W2.] |
KN3_W01 [3/5] |
Absolwent/ka zna i rozumie historyczne uwarunkowania edukacji, miejsc powstawania relacji edukacyjnych, kultury, ideologii, zagadnień ekonomii w kontekście edukacji, i ich powiązanie ze zmianami i wyzwaniami edukacyjnymi XXI wieku. [B.2.W3.] |
KN3_W01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [O_H_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
B.2.K3. |
ćwiczenia [O_H_fs_2] | 15 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
B.2.K3. |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |