Pedagogika rodziny
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Pedagogika rodziny |
---|---|
Kod modułu: | B15 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem kształcenia jest poznanie pedagogiki rodziny jako subdyscypliny pedagogicznej i jej miejsca w kręgu nauk o rodzinie.. Treści kształcenia obejmują wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny jako środowiska wychowawczego i jej roli w środowiskowym systemie wychowania. W ramach przedmiotu studenci nabywają umiejętności analizowania zjawisk zachodzących w rodzinie w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną, co równocześnie umożliwia kształtowanie postawy otwartości wobec rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji oraz aktywności w podejmowaniu działań profesjonalnych wobec rodzin. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Rozumie potrzebę stałego dokształcania się w celu optymalizacji i podnoszenia skuteczności działań wychowawczych i profesjonalnych ukierunkowanych na rodzinę. [K1] |
KN3_K03 [2/5] |
Posiada umiejętność samodzielnego analizowania zadań i trudności dotyczących funkcjonowania rodziny [U1] |
KN3_U05 [2/5] |
Potrafi diagnozować problemy i analizować zjawiska zachodzące w rodzinie w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną [U2] |
KN3_U05 [3/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii rodziny dającą podstawę do zrozumienia aspektów jej funkcjonowania [W1] |
KN3_W01 [3/5] |
Zna wybrane typologie rodzin, funkcji rodziny oraz postaw rodzicielskich [W2] |
KN3_W01 [4/5] |
Posiada wiedzę na temat przeobrażeń zachodzących we współczesnych rodzinach w odniesieniu do ról rodzicielskich. [W3] |
KN3_W02 [2/5] |
Posiada wiedzę na temat rodziny jako środowiska wychowawczego i jej roli w globalnym i środowiskowym systemie wychowania. [W4] |
KN3_W01 [2/5] |
Rozumie istotę zewnętrznej i wewnętrznej dysfunkcyjności rodziny, ich przyczyny i konsekwencje oraz konieczność poszukiwania rozwiązań służących ulepszaniu funkcjonowania rodzin [W5] |
KN3_W03 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [Ć1] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Analiza SWOT [b10] Projekcja [c02] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Prezentacja [c07] Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K1 |
wykład [W 1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Ekspozycja [c01] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |