Teoria wychowania
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S1PE19.2024

Nazwa modułu: | Teoria wychowania |
---|---|
Kod modułu: | B14 |
Kod programu: | W3-S1PE19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Cele przedmiotu teoria wychowania:
- przybliżenie specyfiki takiej subdyscypliny pedagogicznej, jak teoria wychowania (znajomość jej przedstawicieli i ich dorobku, aparatury pojęciowej, statusu metodologicznego teorii wychowania i badań z tego zakresu);
- poznanie podstawowych teorii pedagogicznych, koncepcji, nurtów/prądów i tendencji teoretycznych;
- znajomość głównych kategorii aksjologicznych, klas wartości i ich roli w procesie wychowania;
- rozumienie powiązań między teorią a praktyką pedagogiczną oraz znaczenia ich łączności w profesjonalnej działalności zawodowej nauczyciela, wychowawcy i pedagoga.
- kształtowanie twórczego myślenia w obrębie typowej dla subdyscypliny problematyki.
Opis: w trakcie realizacji przedmiotu teoria wychowania podjęte zostaną następujące zagadnienia:
1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. Związki teorii z praktyką pedagogiczną.
2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i noetyczne podłoże wychowania.
3. Analiza merytoryczna ideału wychowania.
4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania.
5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza.
6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty.
7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu.
8. Pojęcie prawdy i prawdomówności jako podstawowych modalności aksjologicznych.
9. Kształtowanie refleksyjności młodzieży – cel i zadanie edukacyjne.
10. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki personalistycznej. Główne idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej.
11. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka.
12. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla.
13. Dialog międzykulturowy w ujęciu Rabindranatha Tagore.
14. Miłość osoby ludzkiej - Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego.
15. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania.
16. Pokój – ideał i cel współczesnej edukacji międzykulturowej.
17. Koleżeństwo i przyjaźń jako znaczące dla dzieci i młodzieży kategorie pedagogiczne.
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie kompetencji absolwent potrafi:
Profesjonalnie rozwiązywać konflikty w klasie szkolnej i grupie wychowawczej.
Budować pozytywną atmosferę w klasie szkolnej i grupie wychowawczej sprzyjającą uczeniu się. [K02] |
KN3_K02 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu, szkole lub innej placówce systemu edukacyjnego.
[U01] |
KN3_U01 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
zaprojektować i przeprowadzić podstawowe zajęcia opiekuńczo-wychowawcze. [U03] |
KN3_U03 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
zaprojektować działania profilaktyczne w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty. [U04] |
KN3_U04 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
funkcje wychowania, proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; zagadnienie przymusu i swobody w wychowaniu, wychowanie jako wspomaganie rozwoju, wychowanie emancypacyjne, podmiotowość w wychowaniu; podstawowe środowiska wychowawcze; style wychowania i postawy wychowawcze; konteksty wychowania; źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania. [W04] |
KN3_W04 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
zagadnienia związane ze szkołą jako instytucją wychowawczą: środowisko społeczne klasy i szkoły, autokratyzm i demokrację w szkole, ukryty program szkoły, postawy nauczycieli i uczniów, pracę z grupą rówieśniczą, tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole, metody wychowawcze i ich skuteczność, problematykę umiejętności i trudności wychowawczych, konfliktów w klasie i w rodzinie, błędów wychowawczych, granic i mierników oddziaływań wychowawczych, zasad współpracy rodziny i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym. [W07] |
KN3_W07 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
działania profilaktyczne w szkole: konstruowanie klasowych i szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych, promocję i ochronę zdrowia oraz dobrostanu psychospołecznego uczniów; diagnozę nauczycielską w kontekście działań profilaktycznych; zagadnienie pomocy pedagogicznej – formy i zasady udzielania wsparcia. [W09] |
KN3_W09 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
proces adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole – rolę przedszkola, szkoły i rodziny; zagadnienia dojrzałości szkolnej, przygotowania dziecka do nauki w szkole oraz realizacji obowiązku szkolnego. [W10] |
KN3_W10 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 15 |
Wykład monograficzny [a02] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
W04 |
ćwiczenia [02] | 15 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Analiza SWOT [b10] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Plakat/poster [c05] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K02 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |