Prawa człowieka a interwencje zbrojne ze względów humanitarnych
Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-S1BM19.2024

Nazwa modułu: | Prawa człowieka a interwencje zbrojne ze względów humanitarnych |
---|---|
Kod modułu: | W3-BM-S1-PCIZWH |
Kod programu: | W3-S1BM19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przekazanie wiedzy studentom na temat interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych i wiążącymi się z nimi dylematami jako mechanizmu wymuszania przestrzegania praw człowieka. W ramach modułu student poznaje aspekty teoretyczne interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych, ich ewolucję na przestrzeni lat, instrumentarium, jak i wątpliwości co do interpretacji obowiązujących norm prawa międzynarodowego. Kładąc akcent na wymiar praktyczny laboratorium, wybrane elementy zagadnienia są omawiane na podstawie wyselekcjonowanych przykładów zastosowania mechanizmu interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych. Student poznaje mechanizm interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych dzięki analizie literatury przedmiotu oraz udziałowi w różnych formach aktywizacyjnych podczas zajęć. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów w zakresie praw człowieka i interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych. [K01] |
BM_1_K02 [3/5] |
Jest gotowy do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym w zakresie analizowania i identyfikacji wyzwań odnośnie praw człowieka oraz interwencji humanitarnych. [K02] |
BM_1_K03 [3/5] |
Potrafi prawidłowo rozpoznać i należycie rozumieć uwarunkowania interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych oraz identyfikować ich specyficzne cechy. [U01] |
BM_1_U07 [4/5] |
Potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę zagadnień dotyczących interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych jako mechanizmu wymuszania przestrzegania praw człowieka oraz prowadzić debatę na ten temat w sposób profesjonalny i etyczny. [U02] |
BM_1_U03 [3/5] |
Zna i rozumie złożoność interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych. [W01] |
BM_1_W07 [4/5] |
Wykazuje się wiedzą na temat praw człowieka, dylematów i konsekwencji implementacji interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych jako mechanizmu wymuszania przestrzegania praw człowieka. [W02] |
BM_1_W02 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [PCIZWH_fs_1] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Symulacja [e07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |