Dezinformacja i teorie spiskowe jako wyzwanie dla bezpieczeństwa Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-S1BM19.2024

Nazwa modułu: Dezinformacja i teorie spiskowe jako wyzwanie dla bezpieczeństwa
Kod modułu: W3-BM-S1-DTSJWB
Kod programu: W3-S1BM19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami dezinformacji oraz teorii spiskowych jako wyzwań dla współczesnego bezpieczeństwa. Studenci poznają genezę dezinformacji, podmioty ją generujące, mechanizmy jej tworzenia oraz wybrane kampanie (operacje) dezinformacyjne, identyfikują przyczyny i skutki posługiwania się przez podmioty państwowe i pozapaństwowe dezinformacją oraz analizują zagrożenia z tego wynikające. Studenci poznają również istotę oraz mechanizmy tworzenia narracji spiskowych oraz źródła wiary w nie, analizują wybrane narracje spiskowe i czynniki sprzyjające ich rozprzestrzenianiu się oraz identyfikują wieloaspektowe wyzwania i zagrożenia wynikające z ich rosnącej popularności. Ponadto zapoznają się ze środkami i metodami przeciwdziałania tym zagrożeniom wdrażanymi w środowisku międzynarodowym. Poznają także narzędzia przydatne w weryfikacji informacji i fact-checkingu, zyskując w ten sposób kompetencje niezbędne do funkcjonowania w społeczeństwie cyfrowym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zaawansowanym stopniu zna środki i metody przeciwdziałania dezinformacji i narracjom spiskowym wdrażane w środowisku międzynarodowym oraz potrafi ocenić ich skuteczność [K01]
BM_1_K02 [4/5] BM_1_K04 [4/5]
Zna złożone zależności pomiędzy przyczynami i skutkami posługiwania się przez zróżnicowane podmioty dezinformacją oraz narracjami spiskowymi, identyfikuje je i analizuje zagrożenia z tego wynikające [K02]
BM_1_K02 [4/5] BM_1_K03 [4/5]
Potrafi opracować innowacyjne strategie, metody i narzędzia przeciwdziałania dezinformacji i narracjom spiskowym [U01]
BM_1_U01 [4/5] BM_1_U08 [3/5]
Sprawnie posługuje się narzędziami do weryfikowania informacji i fact-checkingu [U02]
BM_1_U02 [4/5] BM_1_U05 [3/5]
Wykazuje się zaawansowanym poziomem wiedzy na temat zjawiska dezinformacji, jej genezy, podmiotów ją generujących, mechanizmów jej tworzenia oraz wybranych kampanii (operacji) dezinformacyjnych [W01]
BM_1_W03 [4/5] BM_1_W07 [4/5]
Wykazuje się zaawansowanym poziomem wiedzy na temat istoty oraz mechanizmów tworzenia narracji spiskowych, źródeł wiary w nie, wybranych narracji spiskowych oraz czynników sprzyjających ich rozprzestrzenianiu się [W02]
BM_1_W03 [4/5] BM_1_W07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [DTSJWB_fs_1] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)