Wyzwania demograficzne współczesnego świata
Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-S1BM19.2024

Nazwa modułu: | Wyzwania demograficzne współczesnego świata |
---|---|
Kod modułu: | W3-BM-S1-WDWS |
Kod programu: | W3-S1BM19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest analiza głównych wyzwań demograficznych lub kwestii uwarunkowanych procesami demograficznymi, stojących przed populacjami państw/regionów świata. Procesy demograficzne są identyfikowane jako jeden z głównych współczesnych megatrendów, który warunkuje potrzebę, a wręcz konieczność zmian w wielu obszarach polityk krajowych i międzynarodowych. To kwestie ściśle powiązane ze zmianami politycznymi, społecznymi, ekonomicznymi i kulturowymi współczesnego świata. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
przyjmuje perspektywę profesjonalnego pełnienia roli zawodowej doradcy do spraw bezpieczeństwa [K01] |
BM_1_K05 [4/5] |
uznaje znaczenie wiedzy specjalistycznej jako podstawy do diagnozy wpływu procesów demograficznych na bezpieczeństwo narodowe i międzynawowe, prezentując przy tym postawę krytyczną w ocenie źródeł informacji oraz ich interpretacji [K02] |
BM_1_K01 [4/5] |
w oparciu o posiadaną wiedzę potrafi w sposób poprawny metodologicznie przeprowadzić analizę procesów demograficznych, ocenić ich wpływ na bezpieczeństwo w różnych wymiarach i skalach oraz formułować rekomendacje i prognozy z wykorzystaniem metody krytycznego myślenia [U01] |
BM_1_U01 [4/5] |
wykorzystując wiedzę dziedzinową, potrafi przygotować projekt indywidualny i grupowy w ramach omawianej tematyki oraz zaprezentować go publicznie. W tym celu organizuje pracę własną oraz angażuje się działania grupy projektowej [U02] |
BM_1_U02 [4/5] |
zna kategorię bezpieczeństwa demograficznego, rozumie jej znaczenie oraz interdyscyplinarność analizowanej problematyki. Zna i rozumie przebieg procesów demograficznych we współczesnym świecie. [W01] |
BM_1_W01 [4/5] |
Rozumie i zna dylematy generowane przez procesy demograficzne w różnych wymiarach oraz na różnych poziomach funkcjonowania państw, szczególnie w skali międzynarodowej. Identyfikuje elementy składające się złożoność uwarunkowań współczesnych procesów demograficznych oraz rozumie dylematy w tym zakresie. [W02] |
BM_1_W02 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
konwersatorium [WDWS_fs_1] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |