System więziennictwa w Polsce i na świecie Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-S1BM19.2024

Nazwa modułu: System więziennictwa w Polsce i na świecie
Kod modułu: W3-BM-S1-SWPS
Kod programu: W3-S1BM19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów z różnymi aspektami funkcjonowania systemów penitencjarnych, zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej. Moduł obejmuje analizę historyczną, prawną i organizacyjną instytucji więziennych, a także badanie współczesnych wyzwań związanych z resocjalizacją i humanizacją kar pozbawienia wolności.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów inicjować działania współpracując z różnymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się więziennictwem, w tym z administracją więzienną, organizacjami pozarządowymi oraz jednostkami samorządowymi, których celem jest efektywna resocjalizacja [K01]
BM_1_K02 [4/5] BM_1_K03 [4/5] BM_1_K06 [4/5]
jest gotów do przestrzegania wysokich standardów etycznych w pracy związanej z systemem więziennictwa poprzez uznanie swojej odpowiedzialności społecznej wobec osadzonych oraz społeczeństwa, dążąc do sprawiedliwego i humanitarnego traktowania wszystkich osób w systemie penitencjarnym [K02]
BM_1_K05 [5/5]
potrafi wykorzystując posiadaną wiedzę porównać różne systemy penitencjarne, oceniając ich efektywność i zgodność z międzynarodowymi standardami [U01]
BM_1_U01 [4/5] BM_1_U09 [5/5] BM_1_U10 [4/5]
potrafi identyfikować i analizować problemy związane z funkcjonowaniem systemów więziennych oraz proponować odpowiednie ich reformy [U02]
BM_1_U03 [3/5] BM_1_U07 [4/5]
zna i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie systemu więziennictwa dla bezpieczeństw Państwa w kontekście społecznym, prawnym i humanitarnym [W01]
BM_1_W02 [4/5] BM_1_W03 [4/5] BM_1_W08 [4/5] BM_1_W09 [5/5]
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu polityki penitencjarne wdrażane w różnych krajach, w tym programy resocjalizacyjne, edukacyjne oraz terapeutyczne. Rozumie cele i metody stosowane w politykach penitencjarnych oraz ich wpływ na redukcję recydywy i reintegrację społeczną skazanych [W02]
BM_1_W02 [4/5] BM_1_W04 [4/5] BM_1_W05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [SWPS_fs_1] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)