Polityka bezpieczeństwa międzynarodowego Polski po 1989 r. Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-S1BM19.2024

Nazwa modułu: Polityka bezpieczeństwa międzynarodowego Polski po 1989 r.
Kod modułu: W3-BM-S1-PBMP
Kod programu: W3-S1BM19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów w warstwie teoretycznej i praktycznej z problematyką polityki bezpieczeństwa międzynarodowego Polski po 1989 roku, jak również przekazanie rozszerzonej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego. Student ma zdobyć wiedzę, dzięki której będzie potrafił opisać i wyjaśnić uwarunkowania bezpieczeństwa międzynarodowego Polski w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym, główne determinanty kształtujące politykę bezpieczeństwa międzynarodowego Polski po 1989 roku oraz główne dokumenty i strategie w zakresie kształtowania współczesnego bezpieczeństwa międzynarodowego RP. Zajęcia mają także służyć zdobyciu umiejętności i kompetencji służących krytycznej analizie i ocenie podejmowanych przez decydentów w zakresie kształtowania bezpieczeństwa RP działań, w kontekście dynamicznie zmieniającego się środowiska międzynarodowego Polski w bliższym (regionalnym i subregionalnym) i dalszym (globalnym) otoczeniu. Celem jest również nauczenie studenta umiejętności prognozowania wyzwań, problemów, szans i zagrożeń dla bezpieczeństwa międzynarodowego RP w obliczu zmieniającego się paradygmatu bezpieczeństwa i umacnianiu się wielobiegunowego ładu międzynarodowego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotowy do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w celu przygotowania nowatorskich rozwiązań, rekomendacji działań w ramach różnych instytucji i organizacji, w obszarze wyzwań dla bezpieczeństwa w regionie wysokozurbanizowanym i gęsto zaludnionym. [K01]
BM_1_K01 [4/5] BM_1_K02 [3/5] BM_1_K06 [4/5]
potrafi prawidłowo rozpoznawać i należycie rozumieć uwarunkowania i specyficzne cechy różnych wymiarów bezpieczeństwa (zarówno militarnych jak i pozamilitarnych) międzynarodowego Polski. Dostrzega określone determinanty kształtowania bezpieczeństwa międzynarodowego RP, osadzone w konkretnym kontekście geopolitycznym, historycznym, kulturowym, w tym związanym z kulturą strategiczną Polski. [U01]
BM_1_U07 [4/5] BM_1_U09 [3/5]
potrafi wykorzystując posiadaną wiedzę w kompleksowy i wieloaspektowy sposób wyjaśnić przyczyny i uwarunkowania procesów i zjawisk kształtujących bezpieczeństwo międzynarodowe RP w wymiarze subregionalnym, w regionie UE (wysokozurbanizowanym i gęsto zaludnionym) będącym następstwem procesów zachodzących w środowisku międzynarodowym oraz sformułować własne stanowisko w tym zakresie. [U02]
BM_1_U08 [4/5] BM_1_U09 [4/5]
zna i rozumie złożoność współczesnego zakresu pojmowania bezpieczeństwa międzynarodowego państwa, na które składają się zarówno aspekty militarne jak i pozamilitarne (tzw. bezpieczeństwo miękkie), potrafi nazwać i zidentyfikować konkretne wyzwania i zagrożenia militarne i niemilitarne dla bezpieczeństwa międzynarodowego RP. [W01]
BM_1_W02 [4/5] BM_1_W03 [4/5] BM_1_W04 [3/5] BM_1_W07 [4/5]
zna i rozumie główne wyzwania, szanse, problemy i zagrożenia, związane z bezpieczeństwem w regionie wysokozurbanizowanym, w szczególności dotyczy to kształtowania bezpieczeństwa międzynarodowego Polski w wymiarze regionalnym i subregionalnym (UE). [W02]
BM_1_W03 [4/5] BM_1_W08 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PBMP_fs_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 U01 U02 W01 W02
ćwiczenia [PBMP_fs_2] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Analiza SWOT [b10] 
Plakat/poster [c05] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 U01 U02 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)