Chemistry of building materials Kierunek studiów: Chemia
Kod programu: W4-S2CHI19.2023

Nazwa modułu: Chemistry of building materials
Kod modułu: W4-CH3-S2-2-CBM
Kod programu: W4-S2CHI19.2023
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: angielski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu „Chemistry of building materials” jest umożliwienie osobom studiującym pogłębienie wiedzy i rozwinięcie praktycznych umiejętności w konkretnych obszarach związanych z chemią budowlaną. W ramach modułu student(ka) zdobywa wiedzę teoretyczną oraz uczestniczy w rozwiązaniu problemów badawczych, związanych z chemicznymi aspektami materiałów budowlanych. Tematyka tego modułu obejmuje różne aspekty związane z właściwościami chemicznymi takich materiałów budowlanych jak materiały metaliczne, materiały drewniane, (w tym budowę i strukturę drewna oraz korozję drewna), szkło i materiały szkliste, tworzywa sztuczne oraz spoiwa budowlane. W ramach tego modułu student (ka) zapoznaje się również z procesami rozpuszczania i krystalizacji zachodzącymi w materiałach budowlanych, jak również z ich budowa krystaliczną. Ponadto, w ramach modułu, student (ka) nabywa umiejętności wykonywania obliczeń typowych dla materiałów budowlanych, np. wyznaczanie składu chemicznego spoiw budowlanych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada specjalistyczną wiedzę na temat właściwości chemicznych stosowanych materiałów budowlanych. [W4-CH3-S2-2-CBM_01]
CH_W01 [5/5] CH_W03 [5/5] CH_W04 [5/5] CH_W05 [5/5] CH_W06 [5/5]
Zna i rozumie podstawowe zasady związane z podziałem i zastosowaniem materiałów budowlanych. [W4-CH3-S2-2-CBM_02]
CH_W02 [4/5] CH_W03 [4/5] CH_W07 [4/5]
Posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą obliczeń fizykochemicznych właściwości chemicznych typowych dla materiałów budowlanych. [W4-CH3-S2-2-CBM_03]
CH_W03 [4/5] CH_W04 [4/5]
Posiada wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa obowiązujących w laboratoriach chemii budowlanej. [W4-CH3-S2-2-CBM_04]
CH_W04 [4/5]
Posiada wiedzę dotyczącą wpływu zastosowanych materiałów budowlanych na aspekty zrównoważonego rozwoju, takie jak efektywność energetyczna, możliwość recyklingu, czy redukcja odpadów. [W4-CH3-S2-2-CBM_05]
CH_W04 [4/5]
Posiada umiejętność efektywnego korzystania z danych literaturowych i zasobów internetowych oraz umiejętność integracji tych informacji z wynikami pracy własnej. [W4-CH3-S2-2-CBM_06]
CH_U01 [4/5]
Potrafi zastosować wyniki badań laboratoryjnych do analizy materiału budowlanego w zależności od jego rodzaju. [W4-CH3-S2-2-CBM_07]
CH_U01 [5/5] CH_U02 [5/5] CH_U03 [5/5]
Potrafi analizować wyniki badań zgodnie z normami i interpretować je pod kątem ich zastosowania w kontekście budowlanym. [W4-CH3-S2-2-CBM_08]
CH_U01 [4/5] CH_U02 [4/5] CH_U03 [4/5]
Potrafi przygotować zgodne z wymogami polskich norm raporty z badań fizykochemicznych materiałów budowlanych. [W4-CH3-S2-2-CBM_09]
CH_U01 [4/5] CH_U02 [4/5] CH_U04 [4/5] CH_U05 [4/5]
Potrafi samodzielnie przeprowadzić badania laboratoryjne zgodnie z obowiązującymi normami, obejmujące techniki analizy chemicznej, fizycznej, mechanicznej. [W4-CH3-S2-2-CBM_10]
CH_U01 [5/5] CH_U05 [5/5]
Jest przygotowany do przyszłej pracy zawodowej w branży budowlanej w oparciu o zdobytą wiedzę oraz nabyte umiejętności praktyczne. [W4-CH3-S2-2-CBM_11]
CH_K04 [5/5]
Posiada zdolność kreatywnego myślenia i generowania innowacyjnych rozwiązań w zakresie prowadzenia badań materiałów budowlanych. [W4-CH3-S2-2-CBM_12]
CH_K01 [4/5]
Rozumie konieczność postępowania zgodnego z zasadami etyki oraz respektowania praw wynikających z własności intelektualnej. [W4-CH3-S2-2-CBM_13]
CH_K04 [5/5]
Potrafi efektywnie współpracować z innymi specjalistami z branży budowlanej celem planowania i przeprowadzenia badań laboratoryjnych w zakresie chemii budowlanej. [W4-CH3-S2-2-CBM_14]
CH_K03 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-CH3-S2-2-CBM_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
egzamin W4-CH3-S2-2-CBM_01 W4-CH3-S2-2-CBM_02 W4-CH3-S2-2-CBM_03 W4-CH3-S2-2-CBM_04 W4-CH3-S2-2-CBM_05 W4-CH3-S2-2-CBM_06 W4-CH3-S2-2-CBM_07 W4-CH3-S2-2-CBM_08 W4-CH3-S2-2-CBM_11 W4-CH3-S2-2-CBM_12 W4-CH3-S2-2-CBM_13
warsztat [W4-CH3-S2-2-CBM_fs_2] 45 Wykład monograficzny [a02] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-CH3-S2-2-CBM_01 W4-CH3-S2-2-CBM_02 W4-CH3-S2-2-CBM_03 W4-CH3-S2-2-CBM_04 W4-CH3-S2-2-CBM_05 W4-CH3-S2-2-CBM_06 W4-CH3-S2-2-CBM_07 W4-CH3-S2-2-CBM_08 W4-CH3-S2-2-CBM_09 W4-CH3-S2-2-CBM_10 W4-CH3-S2-2-CBM_11 W4-CH3-S2-2-CBM_12 W4-CH3-S2-2-CBM_13 W4-CH3-S2-2-CBM_14
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)