Specjalistyczna aparatura ratująca życie Kierunek studiów: Inżynieria biomedyczna
Kod programu: W4-S2IB19.2023

Nazwa modułu: Specjalistyczna aparatura ratująca życie
Kod modułu: 08-IM-S2-23-2-SARZ
Kod programu: W4-S2IB19.2023
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł zajęć „Specjalistyczna aparatura ratująca życie” ma na celu zapoznanie studentów z rodzajami, zasadami działania i obsługą urządzeń medycznych służących do podtrzymywania lub przywracania funkcji życiowych u pacjentów w stanach zagrożenia życia. Zajęcia będą mieć formę wykładów i ćwiczeń praktycznych, na których studenci będą korzystać z różnych urządzeń, takich jak defibrylator, respirator, kardiomonitor, ultrasonograf, mobilny monitor funkcji życiowych, łóżko do intensywnej terapii, automatyczne pompy strzykawkowe i pompa infuzyjna, endoskop do trudnej intubacji u pacjentów, u których standardowe metody intubacji są trudne lub niemożliwe, urządzenie do kompresji mechanicznej klatki piersiowej, urządzenie do ssania wysokiej wydajności, system aktywnego ogrzewania pacjenta, lampa zabiegowa, dializator czy sztuczne serce. Zajęcia będą prezentować przykłady zastosowań specjalistycznej aparatury ratującej życie w różnych dziedzinach medycyny, takich jak anestezjologia, intensywna terapia, kardiologia czy transplantologia. Będą również obejmować praktyczne szkolenie z obsługi tych urządzeń, a także zasady bezpieczeństwa i higieny pracy z aparaturą ratującą życie.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wyjaśnia pojęcia i terminologię związaną ze specjalistyczną aparaturą ratującą życie [k_1]
W01 [3/5]
rozpoznaje i opisuje różne rodzaje i klasy urządzeń medycznych służących do podtrzymywania lub przywracania funkcji życiowych [k_2]
U19 [5/5]
stosuje odpowiednie metody i narzędzia do kontroli, kalibracji i konserwacji aparatury ratującej życie [k_3]
U09 [4/5]
obsługuje urządzenia medyczne w sposób prawidłowy, bezpieczny i zgodny z instrukcjami producenta [k_4]
U19 [5/5]
umie radzić sobie w sytuacjach awaryjnych, w tym awarii sprzętu, nagłych zmian stanu pacjenta itp. [k_5]
U19 [3/5]
rozumie etyczne i prawne aspekty używania specjalistycznego sprzętu ratującego życie [k_6]
K04 [3/5] W14 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [k_fs_1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin k_1 k_2 k_3 k_4 k_5 k_6
laboratorium [k_fs_2] 30 Opis [a03] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
zaliczenie k_1 k_2 k_3 k_4 k_5 k_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)