Specjalistyczna aparatura ratująca życie
Kierunek studiów: Inżynieria biomedyczna
Kod programu: W4-S2IB19.2023
Nazwa modułu: | Specjalistyczna aparatura ratująca życie |
---|---|
Kod modułu: | 08-IM-S2-23-2-SARZ |
Kod programu: | W4-S2IB19.2023 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł zajęć „Specjalistyczna aparatura ratująca życie” ma na celu zapoznanie studentów z rodzajami, zasadami działania i obsługą urządzeń medycznych służących do podtrzymywania lub przywracania funkcji życiowych u pacjentów w stanach zagrożenia życia. Zajęcia będą mieć formę wykładów i ćwiczeń praktycznych, na których studenci będą korzystać z różnych urządzeń, takich jak defibrylator, respirator, kardiomonitor, ultrasonograf, mobilny monitor funkcji życiowych, łóżko do intensywnej terapii, automatyczne pompy strzykawkowe i pompa infuzyjna, endoskop do trudnej intubacji u pacjentów, u których standardowe metody intubacji są trudne lub niemożliwe, urządzenie do kompresji mechanicznej klatki piersiowej, urządzenie do ssania wysokiej wydajności, system aktywnego ogrzewania pacjenta, lampa zabiegowa, dializator czy sztuczne serce. Zajęcia będą prezentować przykłady zastosowań specjalistycznej aparatury ratującej życie w różnych dziedzinach medycyny, takich jak anestezjologia, intensywna terapia, kardiologia czy transplantologia. Będą również obejmować praktyczne szkolenie z obsługi tych urządzeń, a także zasady bezpieczeństwa i higieny pracy z aparaturą ratującą życie. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
wyjaśnia pojęcia i terminologię związaną ze specjalistyczną aparaturą ratującą życie [k_1] |
W01 [3/5] |
rozpoznaje i opisuje różne rodzaje i klasy urządzeń medycznych służących do podtrzymywania lub przywracania funkcji życiowych [k_2] |
U19 [5/5] |
stosuje odpowiednie metody i narzędzia do kontroli, kalibracji i konserwacji aparatury ratującej życie [k_3] |
U09 [4/5] |
obsługuje urządzenia medyczne w sposób prawidłowy, bezpieczny i zgodny z instrukcjami producenta [k_4] |
U19 [5/5] |
umie radzić sobie w sytuacjach awaryjnych, w tym awarii sprzętu, nagłych zmian stanu pacjenta itp. [k_5] |
U19 [3/5] |
rozumie etyczne i prawne aspekty używania specjalistycznego sprzętu ratującego życie [k_6] |
K04 [3/5] W14 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [k_fs_1] | 10 | Wykład informacyjny/kursowy [a01] | egzamin | k_1 k_2 k_3 k_4 k_5 k_6 |
laboratorium [k_fs_2] | 30 |
Opis [a03]
Pokaz/demonstracja [c06] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie | k_1 k_2 k_3 k_4 k_5 k_6 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |