Komunikacja wizualna Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod programu: W3-N1DK19.2023

Nazwa modułu: Komunikacja wizualna
Kod modułu: KW
Kod programu: W3-N1DK19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Podczas zajęć z modułu komunikacja wizualna student ma się nauczyć postrzegania otaczającego świata i rozpoznawać ukryte w nim znaki, by za pomocą posiadanej wiedzy o tych znakach umiejętnie opowiadać, ale co najważniejsze, umieć się posługiwać znakami, którymi sam będzie pewne treści przekazywał potencjalnemu odbiorcy. Komunikacja wizualna ma przygotować słuchaczy do zastosowania w swych przekazach obrazowego typu narracji (dramatycznej, niedramatycznej) nie tylko w przekazach dziennikarskich (m.in. szata graficzna gazety, fotografia dziennikarska, portale internetowe), ale także reklamowych i promocyjnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Szanuje powszechnie akceptowane zasady kultury osobistej, dobrego wychowania i uczciwości oraz przestrzega obyczajów akademickich [K1]
K03 [1/5]
Jest świadomy roli i znaczenia komunikacji wizualnej oraz mediów masowych w różnych obszarach życia m.in. społecznego, politycznego, kulturowego [K2]
K02 [1/5]
Potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do analizowania, wyjaśniania oraz interpretowania zjawisk i procesów zachodzących w komunikacji wizualnej [U1]
U01 [1/5] U02 [1/5]
Potrafi w sposób logiczny i spójny wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych zjawisk i procesów komunikacji wizualnej [U2]
U04 [1/5]
Zna i rozumie podejścia badawcze z zakresu nauki o komunikacji wizualnej [W1]
W01 [1/5] W02 [1/5]
Zna i rozumie główne kategorie i terminologię z zakresu nauki komunikacji wizualnej, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych zajmujących się badaniem zjawiska komunikacji, zwłaszcza w wymiarze masowym [W2]
W01 [1/5] W02 [1/5]
Ma wiedzę na temat systemów, typów, poziomów i form komunikowania społecznego oraz wybranych modeli [W3]
W02 [1/5] W06 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [1] 20 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K1 K2 U1 U2 W1 W2 W3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)